Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_EDSPOŁ |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku społecznym, jego znaczeniu, elementach, przeszłości i teraźniejszości oraz sposobach wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z historii, etnografii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Pedagogika przedszkolna [PPW_PED_PRZED]
Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat społeczno-kulturowych, historycznych, etnograficznych, psychologicznych podstaw edukacji społecznej dzieci młodszych i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska społecznego (A.2.W2; B.4.W2; B.4.U2) [PPW_POD_EDSPOŁ_1] |
KN2_W02 [4/5] |
Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji społecznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. w tym z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii (A.1.W2; B.4.W3) [PPW_POD_EDSPOŁ_2] |
KN2_W01 [4/5] |
Student potrafi dostrzegać wzajemne związki i zależności między działalnością człowieka a funkcjonowaniem środowiska społecznego i przyrodniczego oraz ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją społeczną dzieci młodszych (B.4.U2.; A.2.U1.; A.2.U4.) [PPW_POD_EDSPOŁ_3] |
KN2_U03 [3/5] |
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (C.U3.; C.U5.) [PPW_POD_EDSPOŁ_4] |
KN2_U03 [4/5] |
Student jest aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego, ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturowego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego (C.K4.; D.K1.) [PPW_POD_EDSPOŁ_5] |
KN2_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_POD_EDSPOŁ_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PPW_POD_EDSPOŁ_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |