Pedagogika wczesnoszkolna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika wczesnoszkolna
Kod modułu: PPW_PED_W
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentki i studentów pogłębionej wiedzy oraz umiejętności w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej. Moduł Pedagogika wczesnoszkolna obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi, takie jak znajomość prawidłowości psychofizycznego rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, zasad wychowania i nauczania dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej, funkcjonowania systemu opieki i edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Pedagogika ogólna [PPW_PED_OG]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych. Zna przedmiot pedagogiki wczesnoszkolnej oraz jej cele i zadania.(A.2.W2) [PPW_PED_W_1]
KN2_W02 [5/5]
Absolwent posiada wiedzę na temat związku pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami naukowymi, których przedmiotem zainteresowań jest człowiek.(A.2.W1) [PPW_PED_W_2]
KN2_W02 [5/5]
Absolwent zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów. (A.2.W4.) [PPW_PED_W_3]
KN2_W02 [3/5]
Absolwent orientuje się w strukturze systemu edukacyjnego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem I szczebla kształcenia. Zna podstawy prawne organizacji edukacji wczesnoszkolnej. (A.2.W5.) [PPW_PED_W_4]
KN2_W05 [2/5]
Absolwent wie na czym polega współpraca szkoły z innymi instytucjami edukacyjnymi, wychowawczymi, opiekuńczymi, kulturalnymi i pomocowymi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. (A.2.W5.; A.2.U1). [PPW_PED_W_5]
KN2_W04 [3/5] KN2_W05 [3/5]
Absolwent potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. (A.2. U1.; A.2.U4) [PPW_PED_W_6]
KN2_U01 [2/5]
Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej. (A.2.K1.) [PPW_PED_W_7]
KN2_K01 [1/5] KN2_K04 [1/5]
Absolwent jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. (A.2.K2.) [PPW_PED_W_8]
KN2_K05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_PED_W_fns_1] 10 Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PPW_PED_W_1 PPW_PED_W_2 PPW_PED_W_3 PPW_PED_W_4 PPW_PED_W_5
ćwiczenia [PPW_PED_W_fns_2] 10 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_PED_W_1 PPW_PED_W_2 PPW_PED_W_3 PPW_PED_W_4 PPW_PED_W_5 PPW_PED_W_6 PPW_PED_W_7 PPW_PED_W_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)