Dydaktyka ogólna
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Dydaktyka ogólna |
---|---|
Kod modułu: | PPW_DO |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest poznanie elementów procesu nauczania - uczenia się, ich cech charakterystycznych. Treści modułu dydaktyka ogólna koncentrują się wokół tworzenia intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel/edukator. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych. Analizie poddane zostaną wielorakie uwarunkowania efektywności tego procesu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student określa relacje dydaktyki ogólnej do innych nauk pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, opisuje i uzasadnia specyficzne zadania i funkcje dydaktyki odróżniające ją od innych nauk pedagogicznych, poprawnie posługuje się podstawowymi terminami z zakresu dydaktyki ogólnej.(A.1.W.2.; A.1.W.3.) [PPW_DO_1] |
KN2_W02 [5/5] |
Charakteryzuje wybrane teorie procesu kształcenia; uzasadnia wybór takiej, a nie innej teorii (strategii) kształcenia dla realizacji konkretnego celu edukacyjnego. (A.1.U.2; A.1.U.1) [PPW_DO_2] |
KN2_U03 [4/5] |
Charakteryzuje podstawowe działania nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, potrafi wskazać i ocenić przykłady dyrektyw teleologicznych formułowanych w wybranych programach, przewodnikach metodycznych. (A.1.W.3.; A.1.U.2.) [PPW_DO_3] |
KN2_W10 [5/5] |
Konstruuje i realizuje w ramach pracy grupowej projekt własnych działań edukacyjnych z uwzględnieniem konkretnych modeli nauczania. (A.1.U.1.; D.U.1.; D.U.3.) [PPW_DO_4] |
KN2_W10 [5/5] |
Potrafi określić samokrytycznie poziom rozwoju własnych kompetencji dydaktycznych, wyznaczyć kierunek i zakres ich dalszego rozwoju. (A.1.U1.; D.U.3.; A.1.U6.) [PPW_DO_5] |
KN2_U09 [3/5] |
Rozumie i docenia sens realizowanych działań dydaktycznych w porozumieniu z pozostałymi, także nieprofesjonalnymi uczestnikami procesu kształcenia.(A.1.U3.; A.1.K3.) [PPW_DO_6] |
KN2_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_DO_fns_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
PPW_DO_1 |
ćwiczenia [PPW_DO_fns_2] | 10 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PPW_DO_4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |