Kontrola procesów technologicznych Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Kontrola procesów technologicznych
Kod modułu: W4-TC-S1-5-KPT
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł kontrola procesów technologicznych ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi metodami statystycznymi, chemometrycznymi oraz analitycznymi, które mogą posłużyć do kontroli przebiegu procesów technologicznych. Zostaną omówione typy regulacji, zasady działania sterowników PLC, oraz wybranych czujników, sensorów i detektorów, a także zaawansowane techniki instrumentalne, umożliwiające komplementarny opis zmian chemicznych w szybki i efektywny sposób. W szczególności studenci zapoznają się z podstawami monitorowania procesów wykorzystując w tym celu zaawansowane narzędzia chemometryczne, ułatwiające wizualizację wielowymiarowych danych i ich modelowanie (m.in. analiza czynników głównych i regresja głównych składowych). Studenci nauczą się analizować i interpretować wielowymiarowe dane chemiczne, np. zbiory sygnałów instrumentalnych (widma z zakresu bliskiej podczerwieni), gromadzone w trakcie procesu, stosując do tego metody statystyczne i chemometryczne. Ponadto, zapoznają się z różnymi testami statystycznymi są używane w kontroli jakości wytwarzanych produktów. Moduł obejmuje również zajęcia laboratoryjne (w tym laboratorium komputerowe). Podczas zajęć laboratoryjnych studenci będą pracowali z rzeczywistymi danymi opisującymi z różne procesy technologiczne. Dzięki modułowi studenci będą przygotowani do pracy w nowoczesnych laboratoriach przemysłowych i badawczych, gdzie monitorowanie procesów technologicznych odgrywa kluczową rolę.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Matematyka A [W4-TC-S1-1-MATA]
Matematyka B [W4-TC-S1-2-MATB]
Podstawy technologii chemicznej [W4-TC-S1-2-PTC]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwej kontroli procesów technologicznych i możliwych konsekwencji. [W4-TC-S1-5-KPT_01]
TCh_W04 [3/5]
Opisuje zachodzące procesy w ujęciu matematycznym i rozumie ich fizykochemiczne podstawy. [W4-TC-S1-5-KPT_02]
TCh_W02 [4/5]
Zna metody statystyczne i chemometryczne wspomagające kontrolę procesów technologicznych. [W4-TC-S1-5-KPT_03]
TCh_W07 [4/5]
Zna zasady zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju i dostrzega potrzeby ich wdrażania. [W4-TC-S1-5-KPT_04]
TCh_W09 [3/5]
Interpretuje procesy technologiczne, charakteryzowane poprzez różne pomiary fizykochemiczne (w tym sygnały instrumentalne), dyskutuje je i w sposób zrozumiały komunikuje. [W4-TC-S1-5-KPT_05]
TCh_U01 [3/5]
Analizuje procesy technologiczne, dostrzega różne czynniki mające na nie wpływ. [W4-TC-S1-5-KPT_06]
TCh_U04 [3/5]
Ocenia i analizuje dany proces technologiczny z perspektywy zasad zielonej chemii. [W4-TC-S1-5-KPT_07]
TCh_U05 [3/5]
Samodzielnie pogłębia swoją wiedzę uwzględniając interdyscyplinarne podejście. [W4-TC-S1-5-KPT_08]
TCh_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-5-KPT_sf_1] 26 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin W4-TC-S1-5-KPT_01 W4-TC-S1-5-KPT_02 W4-TC-S1-5-KPT_03 W4-TC-S1-5-KPT_04
laboratorium [W4-TC-S1-5-KPT_sf_2] 30 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie W4-TC-S1-5-KPT_05 W4-TC-S1-5-KPT_06 W4-TC-S1-5-KPT_07 W4-TC-S1-5-KPT_08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)