Fizyka B Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Fizyka B
Kod modułu: W4-TC-S1-2-FIZB
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jest kontynuacją zajęć z modułu Fizyka A. Zajęcia w ramach modułu Fizyka B realizowane przez jeden semestr. Składają się na nie wykład, konwersatorium i zajęcia laboratoryjne. Wykład kończy się egzaminem weryfikującym efekty kształcenia. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki ogólnej i podstaw metod eksperymentalnych. Student uczy się zastosowania fundamentalnych praw fizycznych do rozwiązywania problemów i zagadnień z zakresu podstawowych dziedzin fizyki. Potrafi wykonać, opisać i zinterpretować pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wykorzystuje metody statystycznej analizy błędów pomiarowych do opracowania danych eksperymentalnych. Posiada umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy fizycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Fizyka A [W4-TC-S1-1-FIZA]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę z zakresu roli fizyki, jako przedmiotu integrującego nauki przyrodnicze. [W4-TC-S1-2-FIZB_01]
TCh_W02 [4/5] TCh_W08 [4/5]
Zna fundamentalne prawa i wzory z zakresu podstawowych dziedzin fizyki: mechaniki, optyki, elektryczności i magnetyzmu, termodynamiki i fizyki molekularnej. [W4-TC-S1-2-FIZB_02]
TCh_W02 [4/5] TCh_W08 [4/5]
Potrafi opisać i interpretować podstawowe zjawiska fizyczne posługując się jednostkami z układu SI. [W4-TC-S1-2-FIZB_03]
TCh_W02 [4/5] TCh_U01 [4/5]
Zna i stosuje metody matematyczne do rozwiązywania problemów z dziedziny chemii i fizyki. [W4-TC-S1-2-FIZB_04]
TCh_W02 [4/5] TCh_W08 [3/5]
Potrafi przeprowadzić proste pomiary i eksperymenty fizyczne oraz analizować ich wyniki. [W4-TC-S1-2-FIZB_05]
TCh_W02 [4/5] TCh_U01 [4/5] TCh_U02 [4/5]
Opracowuje sprawozdania i raporty z przeprowadzonych eksperymentów/ćwiczeń/zadań. [W4-TC-S1-2-FIZB_06]
TCh_U01 [4/5] TCh_U07 [3/5] TCh_K04 [3/5]
Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. [W4-TC-S1-2-FIZB_07]
TCh_U02 [3/5] TCh_K01 [4/5] TCh_U08 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-2-FIZB_sf_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-TC-S1-2-FIZB_01 W4-TC-S1-2-FIZB_02
konwersatorium [W4-TC-S1-2-FIZB_sf_2] 15 Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-2-FIZB_01 W4-TC-S1-2-FIZB_02 W4-TC-S1-2-FIZB_03 W4-TC-S1-2-FIZB_04 W4-TC-S1-2-FIZB_06
laboratorium [W4-TC-S1-2-FIZB_sf_3] 30 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-2-FIZB_03 W4-TC-S1-2-FIZB_04 W4-TC-S1-2-FIZB_05 W4-TC-S1-2-FIZB_06 W4-TC-S1-2-FIZB_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)