Projektowanie procesów technologicznych Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Projektowanie procesów technologicznych
Kod modułu: W4-TC-S1-6-PPT
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 9
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Projektowanie procesów technologicznych ma za zadanie zapoznać osoby studiujące z projektowaniem operacji jednostkowych i procesów podstawowych stosowanych w technologii chemicznej min. z: łączeniem ich w ciągi technologiczne, bilansami masowymi oraz cieplnymi procesów, zasadami projektowania i doboru aparatury i urządzeń tworzących instalacje przemysłowe.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Inżynieria chemiczna i procesowa [W4-TC-S1-3-ICP]
Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego [W4-TC-S1-1-MAPC]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę dotyczącą zagadnień z termodynamiki, przepływu płynów, wymiany ciepła i masy występujących w technologii chemicznej. [W4-TC-S1-6-PPT_01]
TCh_W12 [4/5]
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów. [W4-TC-S1-6-PPT_02]
TCh_W13 [4/5]
Potrafi określić wydajności zaprojektowanych procesów technologicznych a także dokonać oceny realizacji procesu w skali przemysłowej i ułamkowo-technicznej. [W4-TC-S1-6-PPT_03]
TCh_U09 [4/5]
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia i procesy. [W4-TC-S1-6-PPT_04]
TCh_U09 [4/5]
Potrafi zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. [W4-TC-S1-6-PPT_05]
TCh_U07 [5/5]
Ma wiedzę na temat aparatury; oraz pojęć i operacji jednostkowych stosowanych w przemyśle chemicznym. [W4-TC-S1-6-PPT_06]
TCh_W12 [5/5]
Posiada umiejętność opisu i stosowania operacji jednostkowych w technologiach chemicznych. [W4-TC-S1-6-PPT_07]
TCh_W12 [5/5]
Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje w literaturze w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. [W4-TC-S1-6-PPT_08]
TCh_K04 [4/5]
Rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami o charakterze długofalowym; ma również świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową. [W4-TC-S1-6-PPT_09]
TCh_K01 [5/5]
Potrafi myśleć i współdziałać w sposób kreatywny z technologami, konstruktorami aparatury chemicznej oraz projektantami. [W4-TC-S1-6-PPT_10]
TCh_K01 [4/5] TCh_K02 [4/5]
Potrafi wpływać na odbiór społeczny chemii i technologii chemicznych – jako przyjaznych i warunkujących postęp cywilizacyjny. [W4-TC-S1-6-PPT_11]
TCh_W10 [4/5] TCh_K03 [4/5]
Ma wiedzę z zakresu kontroli procesów technologicznych. [W4-TC-S1-6-PPT_12]
TCh_W04 [4/5]
Przygotowuje wystąpienia dotyczące realizowanego projektu technologicznego – korzysta z odpowiednich źródeł literaturowych. [W4-TC-S1-6-PPT_13]
TCh_W10 [5/5] TCh_U04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-6-PPT_sf_1] 26 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W4-TC-S1-6-PPT_01 W4-TC-S1-6-PPT_07 W4-TC-S1-6-PPT_08 W4-TC-S1-6-PPT_11 W4-TC-S1-6-PPT_12 W4-TC-S1-6-PPT_13
laboratorium [W4-TC-S1-6-PPT_sf_2] 60 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie W4-TC-S1-6-PPT_02 W4-TC-S1-6-PPT_03 W4-TC-S1-6-PPT_04 W4-TC-S1-6-PPT_05 W4-TC-S1-6-PPT_06 W4-TC-S1-6-PPT_09 W4-TC-S1-6-PPT_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)