Termodynamika techniczna i chemiczna Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Termodynamika techniczna i chemiczna
Kod modułu: W4-TC-S1-5-TTC
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu zaznajomić studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu termodynamiki technicznej oraz chemicznej, pozwalającymi na rozwiązywanie bilansów energii wybranych układów termodynamicznych, a także obliczenia ciepła i pracy w trakcie przemian gazów doskonałych, półdoskonałych oraz rzeczywistych. Zapoznanie się z aspektami praktycznymi wykorzystania termodynamiki pozwolą studentowi spojrzeć w szerszym aspekcie na proces projektowania takich urządzeń jak turbiny, sprężarki, silniki spalinowe, ogniwa paliwowe oraz na wykorzystanie nowoczesnych źródeł energii z naciskiem na ich efektywną wydajność, transport oraz magazynowanie energii cieplnej oraz mechanicznej. Moduł Termodynamika Techniczna i Chemiczna ma za zadanie przedstawienie praktycznych obliczeń termodynamicznych, jako efektywnej drogi uzyskiwania informacji o układach oraz procesach zachodzących w układach przetwarzających i magazynujących energię oraz pracę. Na powyższe składa się przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu termodynamiki technicznej oraz chemicznej, pozwalających na rozwiązywanie bilansów energii wybranych układów, a także obliczenia ciepła i pracy w trakcie przemian gazów doskonałych i rzeczywistych. Zapoznanie się z aspektami praktycznymi wykorzystania termodynamiki przy projektowaniu turbin, sprężarek, silników, ogniw oraz nowoczesnych źródeł energii. Moduł Termodynamika techniczna i chemiczna ma za zadanie przedstawienie obliczeń termodynamicznych jako efektywnej drogi uzyskiwania informacji o układach termodynamicznych. Po ukończeniu zajęć student ma umiejętność zastosowania metody termodynamicznej do określania kierunku zachodzenia procesów fizycznych i chemicznych. Potrafi obliczać efekty energetyczne procesów. Posługuje się modelami termodynamicznymi w rozwiązywaniu praktycznych problemów fizykochemicznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Fizyka A [W4-TC-S1-1-FIZA]
Fizyka B [W4-TC-S1-2-FIZB]
Matematyka A [W4-TC-S1-1-MATA]
Matematyka B [W4-TC-S1-2-MATB]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę dotyczącą termodynamicznego sposobu wyjaśniania zjawisk fizykochemicznych. [W4-TC-S1-5-TTC_01]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_W03 [3/5] TCh_W04 [3/5] TCh_U01 [3/5] TCh_U04 [4/5] TCh_W12 [5/5]
Zna praktyczne zastosowania termodynamiki. Ma świadomość, jaki wpływ na środowisko naturalne ma sposób wytwarzania energii i praca urządzeń wytwarzających energię. [W4-TC-S1-5-TTC_02]
TCh_W04 [4/5] TCh_W08 [3/5] TCh_W09 [5/5] TCh_U04 [4/5] TCh_K02 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_W13 [3/5] TCh_W15 [4/5] TCh_U09 [4/5] TCh_K04 [4/5]
Zna i rozumie przemiany termodynamiczne wykorzystywane w systemach, technologiach, technikach, urządzeniachi narzędziach stosowanych w produkcji energii. [W4-TC-S1-5-TTC_03]
TCh_W04 [4/5] TCh_W09 [5/5] TCh_W10 [4/5] TCh_U04 [4/5] TCh_K02 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_W13 [3/5] TCh_W15 [4/5] TCh_U09 [4/5] TCh_K04 [4/5]
Ma wiedzę na temat bilansów materiałowych i energetycznych, analizy termodynamicznej procesu. Zna źródła informacji o właściwościach substancji chemicznych. [W4-TC-S1-5-TTC_04]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_W05 [5/5] TCh_U01 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_W13 [3/5] TCh_W15 [4/5]
Ma wiedzę o przemianach bez pracy nieobjętościowej i z pracą nieobjętościową. [W4-TC-S1-5-TTC_05]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_U01 [4/5] TCh_W12 [5/5]
Wykonuje obliczenia efektów cieplnych oraz pracy przemian gazowych. [W4-TC-S1-5-TTC_06]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_W05 [5/5] TCh_U01 [4/5] TCh_W12 [5/5]
Rozumie obiegi termodynamiczne, chłodnicze i pomp ciepła oraz pojęcia je charakteryzujące. [W4-TC-S1-5-TTC_07]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_W05 [3/5] TCh_U01 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_W13 [3/5] TCh_K04 [4/5]
Potrafi wykorzystać informacje o właściwościach fazowych czynnika roboczego do projektowania procesów technologicznych oraz oblicza stałe materiałowe substancji. [W4-TC-S1-5-TTC_08]
TCh_W01 [5/5] TCh_W02 [5/5] TCh_U01 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_W13 [4/5]
Wykonuje obliczenia z zastosowaniem termodynamicznych baz danych. Umie zinterpretować otrzymane wyniki. [W4-TC-S1-5-TTC_09]
TCh_W02 [5/5] TCh_U01 [5/5] TCh_U03 [4/5] TCh_K01 [4/5] TCh_W12 [5/5] TCh_K04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-5-TTC_sf_1] 26 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z komputerem [d01] 
egzamin W4-TC-S1-5-TTC_01 W4-TC-S1-5-TTC_02 W4-TC-S1-5-TTC_03 W4-TC-S1-5-TTC_04 W4-TC-S1-5-TTC_07
konwersatorium [W4-TC-S1-5-TTC_sf_2] 30 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W4-TC-S1-5-TTC_04 W4-TC-S1-5-TTC_05 W4-TC-S1-5-TTC_06 W4-TC-S1-5-TTC_07 W4-TC-S1-5-TTC_08 W4-TC-S1-5-TTC_09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)