Technologia chemiczna-surowce i procesy Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Technologia chemiczna-surowce i procesy
Kod modułu: W4-TC-S1-4-TCSP
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 9
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Technologia chemiczna surowce i procesy ma za zadanie zapoznanie studentów z surowcami i procesami stosowanymi w technologii chemicznej; doborem odpowiednich surowców dla danej produkcji (z uwzględnieniem stopnia czystości); stosowaniem surowców poużytkowych; posługiwaniem się wiedzą chemiczną i techniczną w ocenie możliwości realizacji procesu w skali technologicznej, doborem surowców dla technologii nieorganicznej i organicznej oraz stosowania przyjaznych środowisku technologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć technologii chemicznej i metrologii pomiarów wielkości spotykanych w technologiach chemicznych. [W4-TC-S1-4-TCSP_01]
TCh_W01 [5/5]
Ma wiedzę z zakresu doboru surowców, w tym surowców odnawialnych, do procesów chemicznych oraz wiedzę dotyczącą kontroli procesów w technologii organicznej i nieorganicznej. [W4-TC-S1-4-TCSP_02]
TCh_W03 [5/5]
Zna podstawowe surowce chemiczne, procesy i operacje technologiczne oraz zasady technologiczne stosowane w przemyśle. [W4-TC-S1-4-TCSP_03]
TCh_W10 [5/5]
Ma wiedzę na temat zasobów literaturowych w zakresie chemii i technologii chemicznej. [W4-TC-S1-4-TCSP_04]
TCh_W05 [5/5]
Potrafi realizować syntezy związków chemicznych w skali laboratoryjnej oraz powiększonej, aż do technologii. [W4-TC-S1-4-TCSP_05]
TCh_U02 [3/5]
Potrafi interpretować i rozwiązywać problemy i posiada umiejętność korzystania z zasobów wiedzy z zakresu chemii i technologii chemicznej. [W4-TC-S1-4-TCSP_06]
TCh_U01 [3/5]
Posiada umiejętność zastosowania zintegrowanych systemów chemicznych w technologii chemicznej oraz posiada umiejętność zastosowania surowców odnawialnych w technologii chemicznej, posiada umiejętność wykorzystywania związków i materiałów wysokiej i specjalnej czystości w technologii chemicznej i poza nią. [W4-TC-S1-4-TCSP_07]
TCh_U09 [3/5]
Potrafi dokonać oceny realizacji procesu w skali przemysłowej, posiada umiejętność określania właściwości fizyko-chemicznych, mechanicznych i termicznych materiałów; stosowania tworzyw sztucznych, materiałów metalicznych i ceramicznych; postępowania z odpadami; stosowania przyjaznych środowisku technologii. [W4-TC-S1-4-TCSP_08]
TCh_U09 [3/5]
Potrafi identyfikować zagrożenia społeczne związane z technologiami chemicznymi oraz potrafi podejmować działania służące ograniczeniu negatywnego wpływu technologii chemicznych na środowisko naturalne, potrafi współdziałać z technologami, konstruktorami aparatury chemicznej, projektantami technologii, ciągów technologicznych, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przestrzega zasad etyki zawodowej i własności intelektualnej. [W4-TC-S1-4-TCSP_09]
TCh_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-4-TCSP_sf_1] 39 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Odczyt [a04] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-TC-S1-4-TCSP_01 W4-TC-S1-4-TCSP_02 W4-TC-S1-4-TCSP_03 W4-TC-S1-4-TCSP_04
konwersatorium [W4-TC-S1-4-TCSP_sf_2] 15 Opis [a03] 
Odczyt [a04] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-4-TCSP_01 W4-TC-S1-4-TCSP_02 W4-TC-S1-4-TCSP_03 W4-TC-S1-4-TCSP_04 W4-TC-S1-4-TCSP_06
laboratorium [W4-TC-S1-4-TCSP_sf_3] 50 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-4-TCSP_05 W4-TC-S1-4-TCSP_06 W4-TC-S1-4-TCSP_07 W4-TC-S1-4-TCSP_08 W4-TC-S1-4-TCSP_09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)