Chemia fizyczna Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Chemia fizyczna
Kod modułu: W4-TC-S1-4-CF
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 9
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Chemia fizyczna ma za zadanie ukazanie chemii fizycznej jako dyscypliny opisującej podstawowe prawa przyrody oraz związki i zależności wykorzystywane w innych dziedzinach chemii. Jest to kurs podstawowy oparty na podejściu termodynamicznym. Celem kursu jest zwrócenie uwagi na relacje pomiędzy rzeczywistością fizykochemiczną a opisem matematycznym zjawisk oraz zapoznanie studentów z charakterystycznym dla chemii fizycznej rygorystycznym wnioskowaniem opartym na mocnym fundamencie empirycznym i modelach fizycznych. Po ukończeniu kursu student zna podstawowe pojęcia i prawa fizykochemiczne, wynikające z zasad termodynamiki. Dostrzega fundamenty fizykochemiczne w innych gałęziach chemii. Umie rozwiązywać problemy i zadania korzystając z pojęć z zakresu chemii fizycznej. Potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym do wyznaczania wybranych wielkości fizykochemicznych. Opanował podstawy rachunku błędów i statystyki matematycznej jako metod pozwalających ocenić wiarygodność wyników.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Matematyka A [W4-TC-S1-1-MATA]
Matematyka B [W4-TC-S1-2-MATB]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę z zakresu pojęć i praw obowiązujących w chemii fizycznej. [W4-TC-S1-4-CF_01]
TCh_W01 [5/5]
Rozwiązuje podstawowe problemy i zadania rachunkowe z chemii fizycznej dotyczące procesów równowagowych. [W4-TC-S1-4-CF_02]
TCh_W02 [5/5]
Zna zasady zielonej chemii i rozumie potrzeby ich stosowania. [W4-TC-S1-4-CF_03]
TCh_W09 [4/5]
Potrafi dostrzegać fundamenty fizykochemiczne w różnych obszarach wiedzy i wykorzystywać je do rozwiązywania problemów o charakterze inżynierskim. [W4-TC-S1-4-CF_04]
TCh_U01 [4/5]
Posiada umiejętność określania właściwości fizyko-chemicznych materiałów. [W4-TC-S1-4-CF_05]
TCh_U02 [4/5]
Planuje i realizuje eksperymenty uwzględniając ich wpływ na ochronę środowiska. [W4-TC-S1-4-CF_06]
TCh_U05 [4/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową oraz za bezpieczeństwo pracy w laboratorium fizykochemicznym. [W4-TC-S1-4-CF_07]
TCh_K01 [4/5]
Potrafi myśleć i działać w sposób racjonalny i przedsiębiorczy. [W4-TC-S1-4-CF_08]
TCh_K02 [3/5]
Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. [W4-TC-S1-4-CF_09]
TCh_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-4-CF_sf_1] 26 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-TC-S1-4-CF_01 W4-TC-S1-4-CF_02 W4-TC-S1-4-CF_04 W4-TC-S1-4-CF_08 W4-TC-S1-4-CF_09
konwersatorium [W4-TC-S1-4-CF_sf_2] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-4-CF_01 W4-TC-S1-4-CF_02 W4-TC-S1-4-CF_04 W4-TC-S1-4-CF_08 W4-TC-S1-4-CF_09
laboratorium [W4-TC-S1-4-CF_sf_3] 60 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-4-CF_01 W4-TC-S1-4-CF_02 W4-TC-S1-4-CF_03 W4-TC-S1-4-CF_04 W4-TC-S1-4-CF_05 W4-TC-S1-4-CF_06 W4-TC-S1-4-CF_07 W4-TC-S1-4-CF_08 W4-TC-S1-4-CF_09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)