Chemia organiczna Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Chemia organiczna
Kod modułu: W4-TC-S1-3-CO
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 8
Cel i opis treści kształcenia:
Zadaniem modułu „Chemia organiczna” jest zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami z zakresu chemii organicznej, takimi jak: grupy funkcyjne, klasyfikacja związków organicznych, nomenklatura, budowa związków organicznych i ich właściwości, otrzymywanie i reaktywność, podstawowe mechanizmy reakcji organicznych oraz metody analizy związków organicznych. Student poznaje techniki pracy w laboratorium chemii organicznej, nabiera umiejętności w przeprowadzaniu prostych syntez w mikroskali oraz skali 100ml. Nabiera umiejętności w celu rozwiązywania problemów związanych z budową, reaktywnością oraz otrzymywaniem związków organicznych a także interpretacją prostych mechanizmów reakcji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu wybranych pojęć, teorii i zasad związanych z chemią organiczną. Rozumie strukturę cząsteczek organicznych, nazewnictwo, reakcje chemiczne, mechanizmy reakcji, właściwości i zastosowania organicznych związków chemicznych. [W4-TC-S1-3-CO_01]
TCh_W01 [4/5]
Umie krytycznie oceniać i analizować problemy oraz informacje związane z chemią organiczną w oparciu o poznane pojęcia i prawa, oceniać źródła danych, wyciągać wnioski na podstawie zebranych informacji, identyfikować błędy i niedoskonałości w eksperymentach i wynikach. Umie przekazywać wyniki swoich badań i eksperymentów w sposób jasny i zrozumiały, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Powinien umieć sporządzać raporty naukowe, prezentować wyniki eksperymentów i argumentować swoje wnioski. [W4-TC-S1-3-CO_02]
TCh_U01 [4/5]
Umie syntetyzować proste związki organiczne, wykorzystywać techniki laboratoryjne związane z chemią organiczną, takie jak przygotowywanie roztworów i mieszanin reakcyjnych, rozdział mieszanin, destylację, krystalizację, ekstrakcję, chromatografię, pomiar temperatury topnienia związków, przygotowanie próbek do analizy NMR. Potrafi stosować sprzęt laboratoryjny, zestawy szklane, korzystać z urządzeń laboratoryjnych oraz interpretować wyniki eksperymentów. [W4-TC-S1-3-CO_03]
TCh_U02 [4/5]
Umie przekazywać wyniki swoich badań i eksperymentów w sposób jasny i zrozumiały, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Umie sporządzać raporty naukowe, prezentować wyniki eksperymentów i argumentować swoje wnioski. [W4-TC-S1-3-CO_04]
TCh_U03 [3/5]
Ma świadomość zasad etyki zawodowej związanej z pracą w dziedzinie chemii organicznej, włączając w to uczciwość intelektualną, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz ochronę środowiska. Potrafi pracować w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. [W4-TC-S1-3-CO_05]
TCh_K01 [3/5]
Zna przepisy BHP obowiązujące podczas pracy z odczynnikami chemicznymi oraz aparaturą stanowiącą wyposażenie laboratorium chemicznego. [W4-TC-S1-3-CO_06]
TCh_W14 [4/5]
Krytycznie ocenia zasób posiadanej wiedzy, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy, niezbędnych do rozwiązywania problemów praktycznych i poznawczych. [W4-TC-S1-3-CO_07]
TCh_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-3-CO_sf_1] 26 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-TC-S1-3-CO_01 W4-TC-S1-3-CO_02 W4-TC-S1-3-CO_07
konwersatorium [W4-TC-S1-3-CO_sf_2] 26 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-3-CO_01 W4-TC-S1-3-CO_02 W4-TC-S1-3-CO_07
laboratorium [W4-TC-S1-3-CO_sf_3] 54 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W4-TC-S1-3-CO_01 W4-TC-S1-3-CO_02 W4-TC-S1-3-CO_03 W4-TC-S1-3-CO_04 W4-TC-S1-3-CO_05 W4-TC-S1-3-CO_06 W4-TC-S1-3-CO_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)