Podstawy chemii Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: Podstawy chemii
Kod modułu: W4-TC-S1-1-PC
Kod programu: W4-S1TC19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Podstawy Chemii ma za zadanie zapoznanie osób studiujących z pojęciami i prawami z zakresu chemii ogólnej. Osoby studiujące poznają zasady nomenklatury i klasyfikacji związków chemicznych, zapoznają się z budową atomu i tworzeniem wiązań w cząsteczkach, właściwościami fizyko-chemicznymi pierwiastków i związków chemicznych oraz przewidują przebieg reakcji chemicznych i zapisują je za pomocą równań reakcji. Potrafią przeprowadzić obliczenia chemiczne na podstawie równań chemicznych i wzorów z zakresu chemii ogólnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie elementarne prawa i pojęcia chemiczne. [W4-TC-S1-1-PC_01]
TCh_W01 [4/5]
Zna zasady nomenklatury i tworzenia wzorów sumarycznych i strukturalnych związków chemicznych oraz rozumie mechanizm tworzenia się wiązań. [W4-TC-S1-1-PC_02]
TCh_W01 [4/5]
Potrafi wyjaśnić budowę atomu i cząsteczki, opisać właściwości pierwiastków i związków nieorganicznych oraz wskazać ich zastosowania. [W4-TC-S1-1-PC_03]
TCh_W01 [4/5]
Poprawnie zapisuje równania reakcji chemicznych. [W4-TC-S1-1-PC_04]
TCh_W01 [3/5]
Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy budową cząsteczkową a właściwościami makroskopowymi otaczającej go materii. [W4-TC-S1-1-PC_05]
TCh_W01 [3/5] TCh_U02 [3/5]
Umie opisać stany skupienia materii i podać ich właściwości. [W4-TC-S1-1-PC_06]
TCh_U02 [3/5]
Dostrzega rolę chemii w życiu codziennym i przemyśle, rozumie jej znaczenie w rozwoju cywilizacji i techniki. [W4-TC-S1-1-PC_07]
TCh_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-TC-S1-1-PC_sf_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W4-TC-S1-1-PC_01 W4-TC-S1-1-PC_03 W4-TC-S1-1-PC_04 W4-TC-S1-1-PC_06 W4-TC-S1-1-PC_07
konwersatorium [W4-TC-S1-1-PC_sf_2] 45 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-TC-S1-1-PC_02 W4-TC-S1-1-PC_03 W4-TC-S1-1-PC_04 W4-TC-S1-1-PC_05 W4-TC-S1-1-PC_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)