Podstawy geragogiki Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Podstawy geragogiki
Kod modułu: W6-PE-KO-N1-PG
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
(brak informacji)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań edukacyjnych względem osób w późnej dorosłości; wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i planowaniu działań pedagogicznych. [PE-KO-N1- PG _K_1]
K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi opracować w grupie i przedstawić projekt (scenariusz) warsztatowych zajęć edukacyjno-wychowawczych, realizowanych z osobami starszymi w różnego typu placówkach i środowiskach, uwzględniając różne typy edukacji oraz źródła i możliwości podopiecznych; potrafi odpowiednio dobrać techniki, metody wychowawcze, metody kształcenia i formy organizacyjne do realizacji działań w ramach szeroko rozumianego wychowania do staroścI [PE-KO-N1- PG _U_1]
K_U06 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej, gerontologii w celu analizowania różnych form aktywności edukacyjnej seniorów, stawiać pytania dotyczące problemów kształcenia i wychowania, możliwości ich rozwiązywania i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat; w sposób zrozumiały dla odbiorcy potrafi wyrażać swoje myśli i opinie; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł. [PE-KO-N1- PG _U_2]
K_U05 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu geragogiki w systemie nauk, o jej pojęciach, specyfice przedmiotowej oraz metodologicznej; przejawia pogłębioną wiedzę o seniorach jako uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, możliwości asymilacyjnych i akomodacyjnych dotyczących funkcjonowania osób starszych w zróżnicowanych i zmiennych warunkach społecznych; ma kompleksową wiedzę o systemach edukacji dla seniorów w innych krajach, na temat procesu wdrażania jednostki do zajęć edukacyjno-wychowawczych i do życia w społeczeństwie [PE-KO-N1- PG _W_1]
K_W03 [2/5]
student/studentka ma pogłębioną wiedzę o prawidłowościach w organizacji i prowadzeniu zajęć z osobami starszymi w ramach wychowania do starości, w różnych placówkach oraz środowiskach społecznych i wychowawczych; ma kompleksową wiedzę na temat geragoga - przedstawia cechy jego osobowości, uzasadnia konieczność posiadania wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy wychowawczej z dorosłymi. [PE-KO-N1- PG _W_2]
KN3_W02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-PE-KO-N1- PG] 7 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-KO-N1- PG _K_1 PE-KO-N1- PG _U_1 PE-KO-N1- PG _U_2 PE-KO-N1- PG _W_1 PE-KO-N1- PG _W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)