Profilaktyka i promocja zdrowia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Profilaktyka i promocja zdrowia
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PPZ
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot przygotowuje studentów/studentki do realizacji zadań profilaktyczno-zdrowotnych realizowanych przez w instytucje wspomagające funkcjonowanie rodziny. Studenci/Studentki w oparciu o wiedzę medyczną i pedagogicznej oraz koncepcję promocji zdrowia, zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami profilaktyczno-zdrowotnymi. Tematyka zajęć uwrażliwia na potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne członków rodziny oraz zwraca uwagę na uwarunkowania kondycji zdrowotnej rodziny od czynników socjoekonomicznych i kulturowych. Zajęcia mają inspirować przyszłych asystentów rodziny do twórczych działań w zakresie rozwiązywania problemów społeczno-zdrowotnych współczesnej rodziny. Ważne jest, aby przyszli pedagodzy mieli osobiste przeświadczenie o słuszności swego stanowiska i podejmowanych działań, a ich postawa zdrowotna na co dzień ilustrowała głoszone przez nich zasady i wartości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji, podnosi poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [PE-WZ-N1-PPZ_K_1]
K_K01 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-zdrowotnych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych jak i środowisku otwartym, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [PE-WZ-N1-PPZ_K_2]
KN1_K01 [3/5] KN1_K06 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować sytuację zdrowotno-społeczną dziecka, kulturę zdrowotną jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczo-zdrowotnych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczno-zdrowotne oraz terapeutyczne podejmowane przez instytucje i stowarzyszenia wspierające rodzinę. [PE-WZ-N1-PPZ_U_1]
K_U02 [4/5] KN1_U19 [3/5]
student/studentka potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktyczno-zdrowotnym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia [PE-WZ-N1-PPZ_U_2]
K_U05 [4/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [5/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w profilaktyce i pedagogice zdrowia, ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji promocji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródła, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz istotę idei promocji zdrowia; zna cele i zadania profilaktyki i promocji zdrowia oraz modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia oraz pielęgnacji niemowląt , dzieci oraz osób starszych [PE-WZ-N1-PPZ_W_1]
K_W02 [3/5] KN1_W06 [3/5]
student/studentka zna, rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych oraz wskazuje sposoby ich zapobiegania, zna potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne człowieka w poszczególnych etapach jego rozwoju, rozumie uwarunkowania ekonomiczne i socjokultutowe kondycji zdrowotnej współczesnej rodziny, ma zaawansowaną wiedzę nt. instytucji i organizacji w środowisku lokalnym wspierających rodzinę w sferze profilaktyczno-wychowawczej i zdrowotnej [PE-WZ-N1-PPZ_W_2]
K_W05 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W16 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-PPZ_fs_1] 7 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PPZ_W_1 PE-WZ-N1-PPZ_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PPZ_fs_2] 7 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PPZ_K_1 PE-WZ-N1-PPZ_K_2 PE-WZ-N1-PPZ_U_1 PE-WZ-N1-PPZ_U_2 PE-WZ-N1-PPZ_W_1 PE-WZ-N1-PPZ_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)