Teoria wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Teoria wychowania
Kod modułu: W6-PE-N1-TW
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest ukazanie studentom teorii wychowania jako jednej z subdyscyplin pedagogiki. Studenci mają możliwość zaznajomienia się z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz aktualnym stanem badań. Moduł przybliża cele, sposoby, formy, środki, warunki działalności wychowawczej podejmowanej wobec dzieci i młodzieży z uwzględnieniem różnych środowisk wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka wykazuje gotowość do współdziałania w zakresie promocji wiedzy o wychowaniu, pogłębiania wiedzy z zakresu teorii wychowania; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych [PE-N1-TW_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] KN1_K05 [2/5]
student/studentka potrafi dokonywać identyfikacji sytuacji zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (B.2.U5.) oraz wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych oraz rozpoznania charakteru wychowania w praktyce edukacyjnej, w działaniach opiekuńczo-wychowawczych i nawiązywania współpracy w zakresie działalności wychowawczej ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4.) [PE-N1-TW_U_1]
K_U01 [3/5] K_U05 [2/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U19 [2/5]
student/studentka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych; identyfikuje trudności związane z procesem wychowania występujące w pracy pedagoga, nauczyciela-wychowawcy [PE-N1-TW_U_2]
K_U02 [3/5] K_U05 [3/5] KN1_U02 [2/5]
student/studentka zna i rozumie interdyscyplinarny charakter zagadnień związanych z procesem wychowania oraz charakteryzuje podstawowe teorie dotyczące wychowania i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; objaśnia podstawowe terminy z zakresu teorii wychowania oraz istotę i funkcje wychowania, a także proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę charakteryzuje wybrane strategie, metody i techniki wychowania (B.2.W3.), program pracy wychowawczej (B.2.W4.); zna i rozumie zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą - obowiązki nauczyciela w roli wychowawcy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów (B.2.W4.), działania w zakresie profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej (B.2.W3.) oraz procesu adaptacji dziecka do przedszkola i szkoły [PE-N1-TW_W_1]
K_W01 [3/5] K_W05 [2/5] KN1_W03 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-N1-TW_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-N1-TW_U_2 PE-N1-TW_W_1
ćwiczenia [PE-N1-TW_fns_2] 10 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-N1-TW_K_1 PE-N1-TW_U_1 PE-N1-TW_U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)