Pedagogika twórczości Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika twórczości
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PT
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów/studentki w problematykę twórczości człowieka oraz możliwości oddziaływań psychoedukacyjnych, stymulujących aktywność twórczą oraz zapoznanie ich z metodami wpływającymi na rozwój kreatywnych zdolności. Student/ studentka zdobędzie umiejętność analizy problemów pedagogicznych i psychologicznych z odniesieniem do zastosowania odpowiednich metod twórczych, będzie świadom/a odpowiedzialności i skutków stosowanych metod w sytuacjach wychowawczych i edukacyjnych w praktyce oraz pozna w teorii i praktyce warsztat z pedagogiki twórczości, które będzie umiał/a wykorzystać w praktyce profilaktyczno-edukacyjnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do analizy problemów pedagogicznych i psychologicznych z odniesieniem do zastosowania odpowiednich metod twórczych; jest gotowy/gotowa do prezentowania przekonania o znaczeniu aktywności twórczej w pracy nauczyciela oraz przedszkolaka i ucznia. [PE-WZ-N1-PT_K_1]
K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystać warsztat z pedagogiki twórczości w praktyce profilaktyczno-edukacyjne; potrafi zastosować wiedzę nt. poszczególnych koncepcji teoretycznych na temat twórczości do samodzielnego konstruowania zadań i zajęć wspierających myślenie twórcze [PE-WZ-N1-PT_U_1]
KN1_U06 [3/5] KN1_U07 [3/5] KN1_U08 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę nt. pedagogiki twórczości; zna i rozumie pedagogiczne koncepcje wspierania twórczości; ma kompleksową wiedzę nt. programu wspierania postawy twórczej integrującej grupę - zna ćwiczenia ułatwiające wzajemne poznanie, stymulujące wrażliwość wzrokową, słuchową, dotykową, spostrzegawczość, umiejętność świadomej obserwacji, koncentracji uwagi, odkrywania, formułowania, rozumienia problemów i drogi ich rozwiązywania, współdziałania w grupie, rozwijające sferę emocjonalno-motywacyjną oraz działaniową; zna i rozumie koncepcje twórczości człowieka, trening twórczości, zastosowania poszczególnych zadań i ćwiczeń wspierających myślenie twórcze człowieka; zna i rozumie bariery twórczego myślenia oraz wskazuje możliwości ich przezwyciężania. [PE-WZ-N1-PT_W_1]
K_W01 [3/5] KN1_W02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PT_fns_1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PT_K_1 PE-WZ-N1-PT_U_1 PE-WZ-N1-PT_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)