Instytucje opiekuńczo-wychowawcze Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Instytucje opiekuńczo-wychowawcze
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-IOW
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z organizacyjnymi i pedagogicznymi założeniami funkcjonowania współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, tendencjami w dziedzinie rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań zagranicznych, a w efekcie ma pobudzić studentów do krytycznej oceny różnych form opieki nad dzieckiem i do refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy z dzieckiem i rodziną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania wychowawcze oraz opiekuńcze; do podejmowania działań zmierzających do stymulowania poprawy jakości pracy instytucji opiekuńczo-wychowawczych [PE-WZ-N1-IOW_K_1]
KN1_K06 [3/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi analizować, interpretować zakres zadań, sposób funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i argumentować - w kontekście ujęć teoretycznych i podejmowanej praktyki - własne pomysły, sugestie w tym zakresie [PE-WZ-N1-IOW_U_1]
K_U05 [3/5] KN1_U01 [3/5]
student/studentka zna i rozumie cele, strukturę organizacji i funkcjonowanie różnych instytucji wychowawczych i opiekuńczych oraz nowe tendencje w dziedzinie rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej; zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności opiekuńczo-wychowawczej w różnego typu formach pieczy zastępczej [PE-WZ-N1-IOW_W_1]
K_W03 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-N1-IOW_fns_1] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-N1-IOW_K_1 PE-WZ-N1-IOW_U_1 PE-WZ-N1-IOW_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)