Podstawy geragogiki Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Podstawy geragogiki
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PG
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Student/studentka zdobędzie wiedzę na temat geragogiki. Dowie się, w jaki sposób i dlaczego edukacja seniorów stanowi ważny aspekt w przygotowaniu ich do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalno-ekonomicznym oraz w kształtowaniu odpowiednich postaw społeczeństwa wobec tych osób. Zapozna się z różnymi formami aktywności edukacyjnej dla osób starszych w kraju i poza jego granicami, a także specyfiką funkcjonowania osób w trzecim wieku, odznaczających się odmiennymi potrzebami, jak i problemami (rozwojowymi, zdrowotnymi) oraz funkcjonujących w zróżnicowanych środowiskach; student/studentka będzie świadom/a potrzeby całożyciowego kształcenia i wychowania społeczeństwa (formalnego i nieformalnego), również przez osoby starsze. Ponadto zajęcia mają studenta/studentkę przygotować praktycznie do poszukiwania atrakcyjnych rozwiązań w zakresie przygotowania zróżnicowanych, atrakcyjnych, ogólnorozwojowych zajęć dla człowieka w późnej dorosłości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań edukacyjnych względem osób w późnej dorosłości; wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i planowaniu działań pedagogicznych. [PE-WZ-N1-PG_K_1]
K_K02 [2/5] KN1_K03 [2/5] KN1_K07 [2/5]
student/studentka potrafi opracować w grupie i przedstawić projekt (scenariusz) warsztatowych zajęć edukacyjno-wychowawczych, realizowanych z osobami starszymi w różnego typu placówkach i środowiskach, uwzględniając różne typy edukacji oraz źródła i możliwości podopiecznych; potrafi odpowiednio dobrać techniki, metody wychowawcze, metody kształcenia i formy organizacyjne do realizacji działań w ramach szeroko rozumianego wychowania do starości. [PE-WZ-N1-PG_U_1]
K_U06 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U05 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej, gerontologii w celu analizowania różnych form aktywności edukacyjnej seniorów, stawiać pytania dotyczące problemów kształcenia i wychowania, możliwości ich rozwiązywania i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat; w sposób zrozumiały dla odbiorcy potrafi wyrażać swoje myśli i opinie; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł. [PE-WZ-N1-PG_U_2]
K_U05 [3/5] KN1_U18 [3/5] KN1_U21 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu geragogiki w systemie nauk, o jej pojęciach, specyfice przedmiotowej oraz metodologicznej; przejawia pogłębioną wiedzę o seniorach jako uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, możliwości asymilacyjnych i akomodacyjnych dotyczących funkcjonowania osób starszych w zróżnicowanych i zmiennych warunkach społecznych; ma kompleksową wiedzę o systemach edukacji dla seniorów w innych krajach, na temat procesu wdrażania jednostki do zajęć edukacyjno-wychowawczych i do życia w społeczeństwie. [PE-WZ-N1-PG_W_1]
K_W03 [3/5] KN1_W01 [3/5]
student/studentka ma pogłębioną wiedzę o prawidłowościach w organizacji i prowadzeniu zajęć z osobami starszymi w ramach wychowania do starości, w różnych placówkach oraz środowiskach społecznych i wychowawczych; ma kompleksową wiedzę na temat geragoga - przedstawia cechy jego osobowości, uzasadnia konieczność posiadania wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy wychowawczej z dorosłymi. [PE-WZ-N1-PG_W_2]
KN1_W04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-PG_fns_1] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PG_W_1 PE-WZ-N1-PG_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PG_fns_2] 5 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PG_K_1 PE-WZ-N1-PG_U_1 PE-WZ-N1-PG_U_2 PE-WZ-N1-PG_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)