Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.2 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.2
Kod modułu: W6-PE-KO-N1-E3.PT.2
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap 3: INDYWIDUALNA ŚCIEŻKA ROZWOJU, CZYLI SAMODZIELNOŚĆ STUDENTA W PLANOWANIU ROZWOJU Cele: - Podsumowanie realizacji planu rozwoju, wyciągnięcie i analiza wniosków; - Wsparcie studenta w samodzielnym tworzeniu indywidualnej ścieżki rozwoju; Cele: - Wsparcie studenta w realizacji planu, tak by podjęte przez niego zobowiązania wobec samego siebie i osoby niepełnosprawnej zostały wypełnione; - Pomoc w pełnym wykorzystaniu podejmowanych przez studenta działań rozwojowych - szkolenia, warsztaty, hospitacje, wolontariat oraz innych zadań, które sobie wyznaczył; - Wsparcie w rozwiązywaniu konkretnych problemów, zdobywaniu konkretnych umiejętności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.1 [W6-PE-KO-N1-E3.PT.1]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy (E.3K.K1). [PE-KO-N1-E3.PT.2_K_1]
KN3_K03 [2/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3K.U1). [PE-KO-N1-E3.PT.2_U_1]
KN3_U10 [2/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3). [PE-KO-N1-E3.PT.2_U_2]
KN3_U10 [2/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5). [PE-KO-N1-E3.PT.2_U_3]
KN3_U04 [2/5]
student/studentka zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3K.W1). [PE-KO-N1-E3.PT.2_W_1]
K_W01 [2/5] KN3_W10 [2/5]
student/studentka zasady zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3K.W3). [PE-KO-N1-E3.PT.2_W_3]
KN3_W14 [2/5]
student/studentka zna i rozumie organizację, statut, plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2). [PE_KT_N1-E3.PT.2_W_2]
KN3_W10 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PE-KO-N1E3.PT.2_fns1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Analiza SWOT [b10] 
Praktyka [e05] 
zaliczenie PE-KO-N1-E3.PT.2_K_1 PE-KO-N1-E3.PT.2_U_1 PE-KO-N1-E3.PT.2_U_2 PE-KO-N1-E3.PT.2_U_3 PE-KO-N1-E3.PT.2_W_1 PE-KO-N1-E3.PT.2_W_3 PE_KT_N1-E3.PT.2_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)