Podstawy socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Podstawy socjoterapii
Kod modułu: W6-PE-KO-N1-D4.PST
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł umożliwia studentom zapoznanie się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej m.in: elementami arteterapii i psychorysunku, treningu twórczości, pracy z ciałem, psychodramy, treningu interpersonalnego. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka ma kompetencje do podejmowania działań pedagogicznych i terapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie oddziaływań grupowych [PE-KO-N1-D4.PST_K_5]
K_K02 [3/5] KN3_K01 [3/5] KN3_K06 [3/5]
student/studentka potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie socjoterapii. [PE-KO-N1-D4.PST_U_3]
K_U08 [3/5] KN3_U09 [4/5]
student/studentka ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania planowania i realizacji działań socjoterapeutycznych; komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; [PE-KO-N1-D4.PST_U_4]
K_U02 [4/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U17 [4/5]
student/studentka ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy socjoterapeutycznej; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci, problemów rodziny i innych grup potrzebujących wsparcia; ma wiedzę z zakresu rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka [PE-KO-N1-D4.PST_W_1]
K_W05 [4/5] KN3_W11 [3/5] KN3_W12 [4/5]
student/studentka posiada wiedzę dotyczącą metod i technik socjoterapeutycznych, zna specyfikę procesu grupowego. Posiada wiedzę z zakresu terapii grupowej. Ma wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie, jak również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych; ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. [PE-KO-N1-D4.PST_W_2]
K_W03 [3/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W14 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-KO-N1-D4.PST_fns1] 7 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-KO-N1-D4.PST_K_5 PE-KO-N1-D4.PST_U_3 PE-KO-N1-D4.PST_U_4 PE-KO-N1-D4.PST_W_1 PE-KO-N1-D4.PST_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)