Metodyka socjoterapii cz.2 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Metodyka socjoterapii cz.2
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-MS.2
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jako kontynuacja ma umożliwić studentom nabycie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji wobec konstruowania i realizacji zajęć / programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w oparciu o potrzeby rozwojowe danej grupy wiekowej, ich przeprowadzania oraz analizowania poszczególnych przypadków. Studenci kształtować będą umiejętności tworzenia i przeprowadzania zajęć socjoterapeutycznych w środowisku.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy (E.2R.K1.) [PE-SR-N1-MS.2_K_1]
KN3_K04 [4/5]
student/studentka jest gotów/gotowa do autorefleksji nad własnym rozwojem (E.1R.K1.) [PE-SR-N1-MS.2_K_2]
K_U09 [3/5] K_K01 [4/5]
student/studentka potrafi projektować i prowadzić działania socjoterapeutyczne, a także wzmacniać źródła doświadczeń korekcyjnych również, pracując w zespole pedagogów, specjalistów, nauczycieli [PE-SR-N1-MS.2_U_1]
KN3_U10 [3/5] KN3_U11 [3/5]
student/studentka potrafi analizować proces terapeutyczny dzieci i młodzieży z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji wobec ich potencjałów i deficytów (E.1R.U1.); potrafi konstruować cele socjoterapeutyczne w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, charakteru zaburzenia oraz środowiska wychowawczo-resocjalizującego (E.1R.U4.) [PE-SR-N1-MS.2_U_2]
K_U04 [3/5] K_U07 [3/5] KN3_U07 [5/5] KN3_U09 [3/5]
student/studentka zna i rozumie specyfikę pracy socjoterapeutycznej z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji kontekście określania deficytów i potencjałów dzieci i młodzieży (E.1R.W2.); zna i rozumie rozwijanie poszczególnych celów socjoterapeutycznych w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, jak i charakteru placówki resocjalizacyjnej i działań podejmowanych w środowisku otwartym (E.1R.W4.) [PE-SR-N1-MS.2_W_1]
KN3_W09 [3/5] KN3_W10 [4/5] KN3_W11 [3/5] KN3_W12 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia terenowe [PE-SR-N1-MS.2_fns_1] 20 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-SR-N1-MS.2_K_1 PE-SR-N1-MS.2_K_2 PE-SR-N1-MS.2_U_1 PE-SR-N1-MS.2_U_2 PE-SR-N1-MS.2_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)