Metodyka socjoterapii cz.1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Metodyka socjoterapii cz.1
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-MS.1
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach pierwszej części modułu umożliwia się studentom zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dynamiki pracy z grupą socjoterapeutyczną, struktury i form spotkań, sposobów kierowania grupą. Ponadto studenci będą mieć możliwość identyfikacji własnych zasobów w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, zdobędą wiedzę i umiejętności wobec wykorzystywania swoich pasji na rzecz tworzenia narzędzi (gier) socjoterapeutycznych. Otrzymają przygotowanie do prowadzenia procesu kwalifikacji do grup socjoterapeutycznych, tworzenia kontraktu terapeutycznego oraz poznają w praktyce metody i techniki pozwalające na integrację grupy, jak i przeprowadzenie grupy przez poszczególne fazy procesu grupowego. Zostaną również zapoznani z typowymi zjawiskami pracy z grupą socjoterapeutyczną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [PE-SR-N1-MS.1_K_1]
KN3_K02 [4/5]
student/studentka potrafi zaprojektować działania socjoterapeutyczne z wybraną grupą wiekową w poszczególnych fazach procesu grupowego, realizując cele o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, rozwojowym (E.1R.U3.) [PE-SR-N1-MS.1_U_1]
KN3_U08 [4/5] KN3_U10 [3/5] KN3_U12 [4/5]
student/studentka potrafi analizować grupę rówieśniczą jako środowisko wychowawcze w placówkach resocjalizacyjnych (E.2R.U1.) i w środowisku otwartym (E.2R.U1.) oraz przeprowadzić proces kwalifikacji do grupy socjoterapeutycznej; zawrzeć kontrakt socjoterapeutyczny wraz z wykazaniem celów, zasad i form (E.2R.U1.) [PE-SR-N1-MS.1_U_2]
KN3_U04 [4/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U17 [4/5]
student/studentka potrafi analizować proces grupowy w praktyce i teorii oraz określać dylematy związane z trudnościami występującymi w grupie socjoterapeutycznej (E.1R.U1.) [PE-SR-N1-MS.1_U_3]
KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [4/5]
student/studentka zna i rozumie dynamikę procesów grupowych, style kierowania grupą socjoterapeutyczną, praktyczne założenia pracy socjoterapeutycznej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; zna i rozumie poszczególne trudności pojawiające się w fazach procesu grupowego, praktyczne zastosowanie metod i technik w odniesieniu do integracji grupy (E.2R.W1.), a także metodykę oddziaływań w środowisku otwartym (E.2R.W2.) [PE-SR-N1-MS.1_W_1]
K_W05 [2/5] KN3_W02 [3/5] KN3_W10 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-SR-N1-MS.1_fns_1] 20 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-SR-N1-MS.1_K_1 PE-SR-N1-MS.1_U_1 PE-SR-N1-MS.1_U_2 PE-SR-N1-MS.1_U_3 PE-SR-N1-MS.1_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)