Metody badań pedagogicznych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2024

Nazwa modułu: Metody badań pedagogicznych
Kod modułu: W6-PE-N1-G.MBP
Kod programu: W6-N1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Głównym celem modułu jest wdrożenie studentów do profesjonalnego i uczciwego prowadzenia pracy badawczej. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, stosowania różnych podejść w poczynaniach badawczych. Zakłada się utrwalenie wiedzy o metodach, technikach i narzędziach badawczych wykorzystywanych w pedagogice, a także nabycie umiejętności ich doboru, konstruowania oraz stosowania w ramach empirycznych badań.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do przestrzegania etyki badań naukowych - przywiązuje wagę do uczciwości i rzetelności w planowaniu, przeprowadzaniu i raportowaniu badań [PE-N1-G.MBP_K_1]
K_K03 [3/5] KN3_K01 [3/5]
student/studentka potrafi zastosować wiedzę i umiejętności metodologiczne w projekcie badawczym; wybrać strategię badawczą, przygotować i dobrać metody, techniki i narzędzia do celu i przedmiotu badań oraz dokonać prezentacji i analizy wyników z przeprowadzonych badań [PE-N1-G.MBP_U_1]
KN3_U03 [3/5] KN3_U15 [3/5]
student/studentka zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych, zasady, etapy opracowania projektu badawczego, jego fundamentalne elementy; klasyfikacje, strategie i kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych przy uwzględnieniu typu badań naukowych; metody gromadzenia, analizy i prezentacji danych [PE-N1-G.MBP_W_1]
KN3_W06 [4/5]
student/studentka zna i rozumie podstawowe zasady przeprowadzania badań naukowych, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, problematykę zaangażowania uczestników badań [PE-N1-G.MBP_W_2]
KN3_W07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-N1-G.MBP_fns_1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie PE-N1-G.MBP_W_1 PE-N1-G.MBP_W_2
ćwiczenia [PE-N1-G.MBP_fns_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-N1-G.MBP_K_1 PE-N1-G.MBP_U_1 PE-N1-G.MBP_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)