Computer aid in engineering
Field of study: Mechatronics
Programme code: W4-S1MC19.2024

Module name: | Computer aid in engineering |
---|---|
Module code: | B19 |
Programme code: | W4-S1MC19.2024 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Opanowanie materiału z modułu wymaga działań na dwóch płaszczyznach: poznania i zrozumienia podstaw teoretycznych oraz nabycie praktycznych umiejętności w celu umiejętnego posługiwania się zdobytą wiedzą teoretyczną. Podstawy teoretyczne to przede wszystkim utrwalenie pojęć związanych z podstawami informatyki i techniki inżynierskiej, pozwalające na umiejętne wykorzystanie zagadnień w projektowaniu mechatronicznym. To również „wiedza” o tym, gdzie w literaturze można znaleźć szczegółowe informacje (opisy programów, algorytmy programy narzędziowe, pakiety biurowe).
Moduł uwzględnia min.: wybrane pojęcia z szeroko rozumianej techniki, semiotyka programowania inżynierskiego, wybrane programy narzędziowe i użytkowe w programowaniu mechatronicznym, wybrane systemy CAx – komputerowego projektowania i produkcji, komputerowe metody symulacji procesów inżynierskich oraz teoretycznych obwodów mechatronicznych, działanie maszyn CNC, składnia kodów G, zagadnienia związane z metodą elementów skończonych, systemów ekspertowych i baz danych, pojęcie sztucznej inteligencji, sztucznych sieci neuronowych i logiki rozmytej oraz systemy zarządzania procesem wytwarzania, konstrukcje wirtualnych przyrządów pomiarowych, kryteria oceny jakości i interfejsy komunikacyjne stosowane w systemach pomiarowych oraz automatyce przemysłowej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę z zakresu informatyki i techniki. [B19_1] |
K_U08 [1/5] |
Klasyfikuje algorytmy. Tworzy i modyfikuje algorytmy. [B19_2] |
K_U10 [2/5] |
Wykorzystuje wiedzę z zakresu projektowania inżynierskiego. [B19_3] |
K_W07 [3/5] |
Wybiera i stosuje narzędziowe programy komputerowe. [B19_4] |
K_W16 [1/5] |
Identyfikuje systemy CAx. [B19_5] |
K_U05 [2/5] |
Wybiera i stosuje komputerowe metody symulacji procesów inżynierskich oraz teoretycznych obwodów mechatronicznych. [B19_6] |
K_U05 [1/5] |
Identyfikuje istniejące rozwiązania inżynierskie: urządzenia, obiekty, procesy itp. [B19_7] |
K_W07 [2/5] |
Wykonuje prace indywidualne lub zespołowe. [B19_8] |
K_U02 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [B17_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Screen presentation [c07] |
exam |
B19_1 |
practical classes [B17_fs_2] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Demonstration-imitation [c06] Working with another teaching tool [d03] |
course work |
B19_2 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |