Fizyka 1 Kierunek studiów: Mechatronika
Kod programu: W4-S1MC19.2024

Nazwa modułu: Fizyka 1
Kod modułu: A02_1
Kod programu: W4-S1MC19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest opanowanie wiedzy z wybranych działów fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, inercyjne i nieinercyjne układy odniesienia, siły zachowania, praca, moc, energia, zasady zachowania pędu i energii, pole grawitacyjne, kinematyka i dynamika bryły sztywnej, właściwości sprężyste materii, ruch drgający, ruch harmoniczny prosty, tłumiony, wymuszony, składanie drgań, ruch falowy, klasyfikacja fal, zjawiska falowe, hydrostatyka, dynamika płynów, równanie ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, ruch cieczy lepkiej, podstawy termodynamiki, zasady termodynamiki, równanie gazu doskonałego, gaz rzeczywisty, klasyfikacja przemian gazowych, cykl Carnota, funkcje stanów w termodynamice. Student w ramach tego moduły powinien poznać techniczne zastosowanie fizyki a także zdobyć umiejętności zrozumienia i ścisłego opisu zjawisk fizycznych i korzystania z nowoczesnej aparatury pomiarowej. Wiedza przekazywana w ramach wykładu, powinna być wykorzystywana w ramach zajęć laboratoryjnych i na ćwiczeniach rachunkowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę o przedmiocie i zadaniach fizyki. [A02_1_1]
K_W02 [3/5] K_U16 [1/5]
Potrafi opisać zagadnienia z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki cieczy idealnych i rzeczywistych. [A02_1_10]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę na temat zasad termodynamiki i ich praktycznego wykorzystania. [A02_1_11]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Potrafi klasyfikować wielkości fizyczne i wykonywać działania na wektorach i skalarach. [A02_1_2]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U16 [1/5]
Ma wiedzę o mechanice punktu materialnego, zasadach zachowania pędu i energii. [A02_1_3]
K_W02 [3/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę na temat mechaniki bryły sztywnej. [A02_1_4]
K_W02 [3/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Zna pojęcia i zależności z zakresu sprężystości. [A02_1_5]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_W05 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch harmoniczny prosty, ruch drgań tłumionych i wymuszonych. [A02_1_6]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Zna pojęcia i zależności ruchu falowego i akustyki. [A02_1_7]
K_W02 [3/5] K_U25 [1/5] K_U16 [1/5] K_U24 [1/5]
Ma wiedzę oraz potrafi opisać wielkości charakteryzujące pole grawitacyjne i rozumie problemy z zakresu kosmonautyki. [A02_1_8]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U16 [1/5]
Ma podstawową wiedzę oraz potrafi opisać wielkości charakteryzujące pole elektrostatyczne. [A02_1_9]
K_W02 [3/5] K_U09 [2/5] K_U16 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [A02_1_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
egzamin A02_1_1 A02_1_11 A02_1_3 A02_1_4 A02_1_8 A02_1_9
ćwiczenia [A02_2_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie A02_1_10 A02_1_2 A02_1_5 A02_1_6 A02_1_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)