Chemia
Kierunek studiów: Mechatronika
Kod programu: W4-S1MC19.2024

Nazwa modułu: | Chemia |
---|---|
Kod modułu: | A04 |
Kod programu: | W4-S1MC19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Chemia ma umożliwić studentowi uporządkowanie i ugruntowanie, podbudowanej teoretycznie i praktycznie wiedzy, obejmującej kluczowe zagadnienia z Chemii Ogólnej. Używając właściwych pojęć, definicji, opisu zjawisk fizycznych i chemicznych, a także poprzez rozwiązywanie zadań oraz opanowanie zasad pracy laboratoryjnej student rozumie przemiany chemiczne i ich znaczenie w wytwarzaniu i kształtowaniu własności materiałów inżynierskich stosowanych przy produkcji elementów mechatronicznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie prawa i pojęcia z zakresu chemii ogólnej. [A04_1] |
K_W03 [4/5] |
Zna podstawy chemii fizycznej (oddziaływania międzycząsteczkowe, przemiany fazowe, elementy termodynamiki). Potrafi scharakteryzować stany materii, określić stan równowagi chemicznej reakcji. [A04_10] |
K_W03 [4/5] |
Zna podstawy elektrochemii roztworów – potrafi scharakteryzować procesy elektrodowe, rodzaje ogniw, zapisać równania opisujące procesy elektrodowe, proces elektrolizy, zjawisko korozji. [A04_11] |
K_W03 [4/5] |
Potrafi określić właściwości chemiczne substancji określonych mianem materiałów inżynierskich oraz możliwości ich aplikacji do tworzenia elementów mechatronicznych. [A04_12] |
K_W04 [4/5] |
Stosuje współczesny model budowy atomu oraz potrafi określić zależność pomiędzy budową atomów a położeniem pierwiastków w układzie okresowym pierwiastków oraz ich właściwościami. Definiuje izotopy oraz zjawisko promieniotwórczości. [A04_2] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi określić zależność właściwości fizycznych i chemicznych substancji, od rodzaju wiązania chemicznego. [A04_3] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi sklasyfikować substancje i związki chemiczne, zastosować reguły symboliki, wzorów sumarycznych, strukturalnych oraz nazewnictwa nieorganicznych związków chemicznych (tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów i soli). [A04_4] |
K_W03 [4/5] |
Rozpoznaje typy reakcji chemicznych (syntezy, rozkładu, wymiany pojedynczej, podwójnej, redoks) oraz potrafi zapisywać równania reakcji, dobierać współczynniki, dokonywać bilansu elektronowego reakcji. Zna ilościowe prawa rządzące przemianami chemicznymi. [A04_5] |
K_W03 [4/5] |
Potrafi zdefiniować pojęcia atom, cząsteczka, masa atomowa, masa cząsteczkowa, mol i masa molowa. Potrafi dokonać molowej interpretacja przemian chemicznych, zastosować stosowne obliczenia. [A04_6] |
K_W03 [4/5] |
Stosuje obliczenia chemiczne w oparciu o stechiometrię wzorów i równań chemicznych reakcji. Używając właściwych praw i zależności potrafi samodzielnie ustalać wzór chemiczny związku chemicznego oraz dokonywać obliczeń składu ilościowego danej substancji, lub stosunków stechiometrycznych reagentów w danej reakcji (molowych, masowych lub objętościowych), a także wydajności reakcji. [A04_7] |
K_U10 [3/5] |
Definiuje pojęcia: roztworu (nasyconego i nienasyconego), stężenia roztworów (procentowe, molowe), rozcieńczania i zatężania roztworów. [A04_8] |
K_W03 [4/5] |
Samodzielnie interpretuje zachodzenie reakcji w roztworach, dokonuje obliczeń w zakresie stężeń - rozwiązuje zadania rachunkowe, potrafi przeliczać stężenia i stosować regułę krzyżową. [A04_9] |
K_W03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [A04_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
egzamin |
A04_1 |
laboratorium [A04_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
A04_11 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |