Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci
Kod modułu: PP-A4-PPNJO
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień teoretycznych z zakresu przyswajania języka pierwszego i drugiego oraz metodyki nauczania języków obcych. Studentki/studenci zaznajamiani są z podstawową terminologią oraz z obecnym stanem wiedzy z powyższych dziedzin, poznają również historię rozwoju tradycyjnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka obcego. W ramach kursu poznają poszczególne elementy procesu dydaktycznego, uczą się jego planowania i wdrażania. Zapoznają się również z różnorodnymi rolami pełnionymi przez nauczyciela języka obcego oraz sposobami indywidualizacji procesu nauczania
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie predyspozycje rozwojowe we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego; sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych oraz rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci/uczniów, a także strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci/uczniów i sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego (A.4.W1; A.4.W2; A.4.W3) [PP-A4-PPNJO_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_10 [3/5]
studentka/student potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych i pedagogicznych; tworzyć środowisko do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się (A.4.U1; A.4.U2) [PP-A4-PPNJO_2]
PP_U_06 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_12 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do aktualizacji swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w obliczu zmieniającego się stanu wiedzy na temat przyswajania i nauczania języków obcych, a także wspierania właściwych postaw dzieci/uczniów wobec innej kultury (A.4.K1; A.4.K2) [PP-A4-PPNJO_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A4-PPNJO_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PP-A4-PPNJO_1
ćwiczenia [PP-A4-PPNJO_fs_2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A4-PPNJO_2 PP-A4-PPNJO_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)