Optional Block B - Development Support Expert Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Optional Block B - Development Support Expert
Module code: PP-C-BB_EWR
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma na celu ukształtowanie ekspertki/eksperta od wspierania rozwoju dziecka wyposażonej/wyposażonego w bogatą wiedzę psychopedagogiczną oraz dotyczącą praw dziecka pozwalającą na integralne ujęcie funkcjonowania podopiecznych z uwzględnieniem ich zasobów, jak i deficytów, umiejętne planowanie i realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz wzmacnianie autonomii i potrzeb samostanowienia dzieci/uczniów, rozwijanie ich kreatywności, stymulowanie ich do pracy nad własnym rozwojem.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie modele ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka/ucznia i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka/ucznia, również strategie stymulowania ich aktywności poznawczej, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju wychowanka oraz rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej (C.W1); zna możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z wychowankiem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów oraz rodziców/opiekunów (C.W2) [PP-C-BB_EWR_1]
PP_W_03 [3/5] PP_W_08 [3/5] PP_W_11 [3/5] PP_W_12 [3/5]
studentka/student potrafi dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego, tworzyć przyjazne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój oraz zabawę angażującą emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci/uczniów (C.U1; C.U2; C.U3; C.U5); potrafi rozwijać u dzieci/uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań (C.U6) [PP-C-BB_EWR_2]
PP_U_04 [4/5] PP_U_07 [4/5] PP_U_10 [4/5] PP_U_13 [4/5] PP_U_14 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci/uczniów i podejmowane działania pedagogiczne (C.K1) oraz do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka/ucznia oraz włączania ich i specjalistów w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3; C.K4) [PP-C-BB_EWR_3]
PP_K_03 [4/5] PP_K_04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PP-C-BB_EWR_fs_1] 15 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PP-C-BB_EWR_1 PP-C-BB_EWR_2 PP-C-BB_EWR_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)