Blok fakultatywny G - osoba mająca świadomość swoich zainteresowań Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Blok fakultatywny G - osoba mająca świadomość swoich zainteresowań
Kod modułu: PP-C-BG_OSZ
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma na celu ukształtowanie osoby mającej świadomość swoich zainteresowań (nie tylko pedagogicznych) i potrafiącej zastosować różnorodne możliwości rozpoznawania i rozwijania zainteresowań własnych i wychowanków, czyli wykorzystać zainteresowania w procesie samorealizacji z jednoczesnym pożytkiem dla swoich podopiecznych (zjawisko tzw. modelowania pasji).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie zadania nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie rozpoznania potrzeb edukacyjnych, zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym w celu zaprojektowania działań pedagogicznych oraz wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska i innowacyjnych podejść stymulujących dziecięcą wyobraźnię i umiejętności praktyczne - możliwość eksperymentowania, odkrywania i rozwijania swoich pasji w przyjaznym środowisku (C.W1; C.W2); zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby i metody rozwijania tych zainteresowań (H.W3) [PP-C-BG_OSZ_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_12 [3/5] PP_W_14 [3/5] PP_W_16 [3/5]
studentka/student potrafi identyfikować zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym, dostrzegać podobieństwa/różnice między zainteresowaniami w celu dostosowania odpowiednich sposobów rozwijania dziecięcych pasji, uwzględniając jednocześnie potencjał/zasoby dzieci/uczniów i informacje na ten temat od rodziców/opiekunów/specjalistów (C.U6; H.U3) oraz analizując swoje zainteresowania i doświadczenia praktyczne oraz wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad rozwojem własnych zainteresowań (A.1.U2; A.1.U3; C.U8) [PP-C-BG_OSZ_2]
PP_U_06 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_11 [3/5] PP_U_14 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do inspirowania dzieci/uczniów do wyrażania swojej indywidualności, swoich zainteresowań (C.K2), do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka/ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3) oraz do autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami, zainteresowaniami (A.3.K1) [PP-C-BG_OSZ_3]
PP_K_03 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-BG_OSZ_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-C-BG_OSZ_1 PP-C-BG_OSZ_2 PP-C-BG_OSZ_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)