Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 2) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 2)
Kod modułu: PP-J1.2-MWPP2
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu przybliżenie osobom studiującym praktycznych aspektów wychowania przedszkolnego poprzez ich uczestnictwo (w niewielkich grupach warsztatowych/typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w działaniach o charakterze edukacyjnym, opiekuńczo-wychowawczym, podejmowanych w przedszkolu/w grupie wychowawczej. W ramach zajęć praktycznych osoby studiujące zapoznają się z organizacją zajęć dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych, specjalistycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym, z formami i metodami kształcenia, wychowania oraz projektują i prowadzą działania wychowawczo-dydaktyczne w przedszkolu. Zajęcia umożliwiają osobom studiującym w kontakcie z opiekunem (nauczycielem akademickim) kształtowanie i rozwój umiejętności dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych w bezpośredniej relacji z dziećmi, a także weryfikację własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela-wychowawcy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym oraz rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym, jego warsztat pracy, odpowiedzialność prawną, podejście motywujące dzieci, a także cele, organizację działań pedagogicznych na terenie przedszkola (J1.2.W1; J1.2.W2) [PP-J1.2-MWPP2_1]
PP_W_04 [3/5] PP_W_05 [3/5] PP_W_09 [3/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_16 [4/5]
studentka/student potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej), a także do projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu, dobierając, tworząc, testując, modyfikując materiały, środki, zabawy, informację zwrotną oraz metody adekwatnie pod kątem celów i możliwości dzieci oraz poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych (J1.2.U1;J1.2.U2) [PP-J1.2-MWPP2_2]
PP_U_03 [4/5] PP_U_04 [4/5] PP_U_05 [3/5] PP_U_08 [4/5] PP_U_11 [3/5] PP_U_13 [4/5] PP_U_15 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami (J1.2.K1) [PP-J1.2-MWPP2_3]
PP_K_04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PP-J1.2-MWPP2_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Praktyka [e05] 
zaliczenie PP-J1.2-MWPP2_1 PP-J1.2-MWPP2_2 PP-J1.2-MWPP2_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)