Alternatywne formy pracy przedszkola Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Alternatywne formy pracy przedszkola
Kod modułu: PP-G-AFP
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się wokół alternatywności w odniesieniu do wychowania przedszkolnego - alternatywnych modeli i form organizacji wychowania przedszkolnego w celu uzupełnienia sieci przedszkoli (publicznych i niepublicznych) oraz alternatywnych działań edukacyjnych i form kształcenia o charakterze percepcyjno-innowacyjnym, form rozwijających aktywność dzieci i służących wspieraniu wszechstronnego ich rozwoju (w tym form pracy z zakresu pedagogiki Montessori jako wartościowej koncepcji edukacyjnej w kontekście indywidualizacji pracy z dzieckiem i rozwoju jego samodzielności).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie istotę przedszkoli alternatywnych, typy, cele funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym (A.2.W5), zasady form wychowania przedszkolnego, ich organizacyjnych wymagań formalnych oraz rozwiązań programowych wpisujących się w ramy prawa oświatowego (G.W1; G.W2; G.W4) [PP-G-AFP_1]
PP_W_05 [4/5]
studentka/student zna najważniejsze, z perspektywy wczesnej edukacji, alternatywne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz potrafi je krytycznie oceniać (A.2.W4) i twórczo korzystać z zasad projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu (C.W3), zasad wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup (C.W4) [PP-G-AFP_2]
PP_W_02 [3/5] PP_W_03 [3/5] PP_W_12 [3/5]
studentka/student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii alternatywnych działań pedagogicznych - projektowania działań zmierzające do rozwoju przedszkola, stymulowania poprawy jakości jego działania (G.U4), a także planowania i oceniania efektów spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym (C.U4; D.U1) oraz potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji (C.U5), a także dostosowywać sposoby i treści nauczania do zasobów dzieci, rozwijać u nich ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań (C.U6) i wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci (D.U2) [PP-G-AFP_3]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_07 [3/5] PP_U_09 [3/5] PP_U_13 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość projektowania działań alternatywnych w zróżnicowanym środowisku przedszkolnym w powiązaniu z krytyczną refleksją nad tworzoną praktyką edukacyjną i we współpracy z członkami społeczności przedszkolnej na rzecz dzieci i zapewnienia jakości pracy przedszkola (C.K4; G.K3); ma gotowość do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się, okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy (D.K1; G.K1) [PP-G-AFP_4]
PP_K_06 [3/5] PP_K_08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-G-AFP_fs_1] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-G-AFP_1 PP-G-AFP_2 PP-G-AFP_3 PP-G-AFP_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)