Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Kod modułu: PP-F-MPKK
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu analizę istoty terapii pedagogicznej (pracy korekcyjno-kompensacyjnej) z uczniami w młodszym wieku szkolnym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz charakterystykę organizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Uwzględnia elementy diagnozy, charakterystykę zaburzeń rozwojowych, modele postępowania pedagogiczno-terapeutycznego oraz zasady doboru metod pracy oraz konstruowania i realizacji programów w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, prowadzenie dokumentacji i ewaluację przebiegu, efektów tego typu zajęć. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie teorie dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka z jednoczesnym uwzględnieniem jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych - koncepcje medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych (F.W1) oraz klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się i zachowaniu (założenia ICF, ICD, DSM) u dzieci w młodszym wieku szkolnym w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F.W4; F.W2; F.W3); zna i rozumie formy i modele, techniki pracy oraz podstawy prawno-organizacyjne zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych wraz z uwzględnieniem współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (F.W5; F.W6) [PP-F-MPKK_1]
PP_W_03 [4/5] PP_W_06 [4/5] PP_W_13 [4/5] PP_W_14 [3/5]
studentka/student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz projektować działania pedagogiczno-terapeutyczne, przy zastosowaniu optymalnych sposobów organizowania środowiska edukacyjnego, a także ocenić skuteczność procesu identyfikowania i zaspakajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia (F.U2; F.U3), podejmując również współpracę z rodzicami/ opiekunami i otoczeniem społecznym szkoły w procesie planowania kształcenia i terapii pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (F.U4; F.U5) [PP-F-MPKK_2]
PP_U_02 [4/5] PP_U_04 [4/5] PP_U_09 [3/5] PP_U_13 [3/5] PP_U_14 [4/5]
osoby studiujące są gotowe do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym z rodzicami/opiekunami ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej, a tym samym do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych (F.K2) [PP-F-MPKK_3]
PP_K_03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-F-MPKK_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-F-MPKK_1
ćwiczenia [PP-F-MPKK_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-F-MPKK_2 PP-F-MPKK_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)