Diagnoza i terapia logopedyczna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Diagnoza i terapia logopedyczna
Kod modułu: PP-H-DTL
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu diagnostyki, profilaktyki i elementów terapii logopedycznej dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności z zakresu logopedii, które umożliwią skuteczną realizację zadań z zakresu diagnozy mowy, percepcji słuchowej, profilaktyki zaburzeń mowy, współpracy z rodzicami i innymi specjalistami, głównie z logopedą, psychologiem. Student zapoznaje się z problematyką metodyki postępowania logopedycznego w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, dyslalii i innych zaburzeń, w którym uwzględniane są zasady praktyki logopedycznej opartej na dowodach/wynikach badań naukowych (evidence-based practice). Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie teorie, koncepcje rozwoju mowy dziecka, aspekty fonetyczno-fonologiczne, biologiczne, jak i psychologiczne oraz społeczne, a także modele rozpoznawania cechy rozwoju mowy, pozwalające na rozpoznawanie wad mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny rozwoju mowy (H.W1; H.W2), a także procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń oraz techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem (A.3.W4) [PP-H-DTL_1]
PP_W_02 [5/5] PP_W_13 [5/5] PP_W_17 [5/5] PP_W_18 [5/5]
studentka/student zna i rozumie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych, przeanalizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz formułować i rozwiązywać problemy związane z diagnozą i terapią prostych zaburzeń mowy, w tym projektować działania postdiagnostyczne (H.U1; H.U3; A2.U4) [PP-H-DTL_2]
PP_U_01 [5/5] PP_U_02 [5/5] PP_U_10 [5/5]
studentka/student przejawia gotowość do etycznego postępowania w procesie diagnozy i oceniania rezultatów procesu terapeutycznego i do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania (H.K1; H.K2) [PP-H-DTL_3]
PP_K_01 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-H-DTL_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-H-DTL_1
ćwiczenia [PP-H-DTL_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Ekspozycja [c01] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-H-DTL_2 PP-H-DTL_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)