Podstawy edukacji plastycznej dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji plastycznej dziecka
Kod modułu: PP-B6-PEPD
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z plastyki, aby osoby studiujące mogły poprowadzić skuteczną edukację artystyczną. Moduł obejmuje propedeutykę nauczania plastyki, modele edukacji plastycznej, cechy i uwarunkowania twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, znaczenie zastosowania sztuk pięknych w działaniach edukacyjnych z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, w toku którego rozwijana jest jego twórcza osobowość.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie oraz podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w plastycznej działalności edukacyjnej dziecka/ucznia, a także cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania (B.6.W1; B.6.W3; B.6.W4) [PP-B6-PEPD_1]
PP_W_01 [2/5] PP_W_02 [3/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do artystycznych kontekstów działalności pedagogicznej oraz dokonać analizy i oceny wytworów kulturowych (B.6.U1) [PP-B6-PEPD_2]
PP_U_01 [2/5] PP_U_02 [2/5] PP_U_10 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych i inspirowania dzieci/uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (B.6.K1; B.6.K2) [PP-B6-PEPD_3]
PP_K_07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-B6-PEPD_fs_1] 15 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-B6-PEPD_1 PP-B6-PEPD_2 PP-B6-PEPD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)