Podstawy edukacji informatycznej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji informatycznej
Kod modułu: PP-B5-PEI
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące wiedzy z zakresu podstawowych pojęć informatycznych, budowy komputera, komputerowych programów użytkowych wykorzystywanych w klasach I-III szkoły podstawowej, programowania, cyberprzemocy, uzależniania się od mediów cyfrowych, korzyści wynikających z używania mediów cyfrowych, wykorzystania Internetu w edukacji informatycznej. Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań wynikających z podstawy programowej w obowiązującej w klasach I-III szkoły podstawowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami; cele edukacji informatycznej i metody ich realizacji; posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi; uzależnienia od mediów cyfrowych; ochronę prawa autorskiego; ochronę wizerunku dziecka i nauczyciela; społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym; uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów (B.5.W1; B.5.W2; B.5.W3; B.5.W4; B.5.W5; B.5.W6) [PP-B5-PEI_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_21 [2/5]
studentka/student potrafi ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego; uruchomić prostą bazę danych; zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem (B.5.U2; B.5.U3; B.5.U4) [PP-B5-PEI_2]
PP_U_01 [2/5] PP_U_05 [3/5] PP_U_07 [2/5]
studentka/student wykazuje gotowość do ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji; zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci lub uczniów znajdujących się pod jego opieką (B.5.K1; B.5.K2); [PP-B5-PEI_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-B5-PEI_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
zaliczenie PP-B5-PEI_1 PP-B5-PEI_2 PP-B5-PEI_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)