Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 2) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 2)
Kod modułu: PP-E3-MEM2
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest uzyskanie wiedzy merytorycznej z zakresu edukacji matematycznej oraz wiedzy i umiejętności metodycznych, które umożliwią prowadzenie skutecznej edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Poszerzenie wiedzy i doświadczeń osób studiujących o nowatorską metodę Milana Hejnego, której celem jest tworzenie mentalnych schematów matematycznych przez każdego ucznia w trakcie rozwiązywania odpowiednich zadań i omawiania ich rozwiązania z innymi uczniami z klasy. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń z wykorzystaniem pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej (poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych) oraz zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej (podstawę programową i program edukacji matematycznej); zna i rozumie rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich oraz zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania; zna i rozumie znaczenie kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, metody pracy z zadaniami tekstowymi i znaczenia obliczeń pamięciowych oraz środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci/uczniów, a także znaczenie wykorzystania gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, konkursów i zróżnicowanych form aktywności - manipulacje, eksperymenty, proste rozumowanie, łamigłówki (E.3.W1; E.3.W2; E.3.W3; E.3.W4; E.3.W5; E.3.W6; E.3.W7; E.3.W8; E.3.W9; E.3.W10; E.3.W11; E.3.W12) [PP-E3-MEM2_1]
PP_W_10 [4/5] PP_W_12 [4/5] PP_W_15 [4/5]
studentka/student potrafi kształtować u uczniów pojęcie liczby, rozwijać wyobraźnię i orientację przestrzenną, wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia, budować sytuacje edukacyjne skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji, stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki, analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski oraz pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych (E.3.U1; E.3.U2; E.3.U3; E.3.U4; E.3.U5; E.3.U6; E.3.U7) [PP-E3-MEM2_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_04 [3/5] PP_U_05 [3/5] PP_U_11 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do rozbudzania zainteresowania uczniów myśleniem matematycznym i wskazywania uczniom korzyści z uczenia się matematyki (E.3.K1; E.3.K2) [PP-E3-MEM2_3]
PP_K_02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-E3-MEM2_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin PP-E3-MEM2_1 PP-E3-MEM2_2 PP-E3-MEM2_3
ćwiczenia [PP-E3-MEM2_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-E3-MEM2_2 PP-E3-MEM2_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)