Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych
Kod modułu: PP-B3-PEM
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł podstaw edukacji matematycznej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji matematycznej oraz stymulacji aktywności matematyczno- logicznej dziecka. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności z zakresu podstaw matematyki, które umożliwią skuteczną realizację edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie: stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej, a także poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych; zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu: podstawę programową i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia – kardynalnego, porządkowego i miarowego aspektu liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalności operacji, rozwijania rozumowania przyczynowo-skutkowego i orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawania i odejmowania na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawania i rozdzielania po kilka, rozwijania intuicji geometrycznych; gry i zabawy z wątkiem matematycznym oraz proste gry strategiczne; zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej: podstawę programową, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzanie symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej oraz kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych (B.3.W1; B.3.W2; B.3.W3; B.3.W4; B.3.W5) [PP-B3-PEM_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_11 [2/5]
studentka/student potrafi kształtować u uczniów pojęcie liczby; rozwijać wyobraźnię i orientację przestrzenną; wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia; budować sytuacje edukacyjne skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji; stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki; analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski; pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych (B.3.U1; B.3.U2; B.3.U3; B.3.U4; B.3.U5; B.3.U6) [PP-B3-PEM_2]
PP_U_04 [3/5] PP_U_05 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do rozbudzania zainteresowania uczniów myśleniem matematycznym; wskazywania uczniom korzyści z uczenia się matematyki (B.3.K1) [PP-B3-PEM_3]
PP_K_02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-B3-PEM_fs_1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-B3-PEM_1
ćwiczenia [PP-B3-PEM_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-B3-PEM_2 PP-B3-PEM_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)