Moduł do wyboru: Techniki teatralne w pracy z dzieckiem Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Techniki teatralne w pracy z dzieckiem
Kod modułu: PP-C-MTPD
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł oscyluje wokół roli inicjacji czytelniczej, teatralnej w stymulowaniu aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie zagadnienia dobrostanu dziecka, w tym zasady wykorzystywania spontanicznej/celowej zabawy, improwizacji, inscenizacji, inicjacji - czytelniczej, teatralnej - do stymulowania rozwoju dziecka/ucznia (C.W1) [PP-C-MTPD_1]
PP_W_03 [3/5] PP_W_11 [3/5]
studentka/student potrafi kształtować środowisko uczenia się z wykorzystaniem technik dramowych, improwizacji, inscenizacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień wychowanka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1.) oraz dobrać techniki teatralne w celu zorganizowania warunków sprzyjających wspólnotowemu i kooperacyjnemu uczeniu się, angażujących emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo (C.U5.), a także identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze, teatralne i zdolności dzieci/uczniów, dostosowywać sposoby i formy inscenizacyjne do ich zasobów (C.U6) [PP-C-MTPD_2]
PP_U_03 [3/5] PP_U_06 [3/5] PP_U_08 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_16 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci lub uczniów do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy (C.K2) [PP-C-MTPD_3]
PP_K_02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-MTPD_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Spektakl [c04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
zaliczenie PP-C-MTPD_1 PP-C-MTPD_2 PP-C-MTPD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)