Pedagogika przedszkolna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika przedszkolna
Kod modułu: PP-A2-PPR
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W wyniku realizowanych zajęć studentka/student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie pedagogiki przedszkolnej. Zna prawidłowości psychofizycznego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, zasady wychowania i nauczania dzieci w przedszkolnym, funkcjonowanie systemu opieki i edukacji dzieci przedszkolnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, a także miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (A.2.W1); zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej (A.2.W2), a także główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące oraz rolę nauczyciela, a także strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek przedszkolnych (A.2.W3; A.2.W5) [PP-A2_PPR_1]
PP_W_04 [4/5] PP_W_05 [5/5]
studentka/student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, właściwy klimat w grupie przedszkolnej, z uwzględnieniem koncepcji, modeli pedagogicznych oraz specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grupy przedszkolnej (A.2.U1; A.2.U2; A.2.U3; A.2.U4; A.2.U5) [PP-A2_PPR_2]
PP_U_03 [4/5]
student/studentka wykazuje gotowość do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola oraz stymulowania poprawy jakości pracy tej instytucji (A.2.K1; A.2.K2) [PP-A2-PPR_3]
PP_K_08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A2-PPR_fs_1] 15 Wykład monograficzny [a02] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-A2_PPR_1
ćwiczenia [PP-A2-PPR_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-A2_PPR_1 PP-A2_PPR_2 PP-A2-PPR_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)