Pedagogika wczesnoszkolna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika wczesnoszkolna
Kod modułu: PP-A2-PW
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany na obszarach zainteresowania pedagogiki wczesnoszkolnej. Uwzględnia zagadnienia związane z cechami rozwojowymi, potrzebami, możliwościami i doświadczeniami dziecka w młodszym wieku szkolnym, z problematyką uwarunkowań procesów wychowawczych, edukacyjnych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej oraz z działaniami podejmowanymi na rzecz projektowania, organizacji, doskonalenia pracy dydaktyczno-wychowawczej w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia oraz stymulacji uczniów do nauki i pracy nad sobą.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych, jej przedmiot, cele i zadania oraz zagadnienia związane z dobrostanem dziecka, wychowaniem i kształceniem uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, a także sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem ucznia, specyfikę pracy z wychowankami z doświadczeniem migracyjnym(A.2.W1; A.2.W2; A.2.W4; A.2.W5) [PP-A2-PW_1]
PP_W_02 [5/5] PP_W_03 [5/5] PP_W_04 [4/5] PP_W_07 [3/5] PP_W_16 [3/5]
studentka/student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania (A.2.U1), a także wskazywać wartościowe cechy stylów wychowawczych i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia (A.2.U2) oraz określać właściwy klimat w klasie szkolnej i przedstawiać wartościowe rozwojowo i społecznie szkolne środowisko wychowawcze (A.2.U3; A.2.U4) [PP-A2-PW_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_12 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz rozwiązywania problemów klasie szkolnej (A.2.K2; A.2.K3) [PP-A2-PW_3]
PP_K_04 [3/5] PP_K_05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A2-PW_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-A2-PW_1
ćwiczenia [PP-A2-PW_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A2-PW_1 PP-A2-PW_2 PP-A2-PW_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)