Metodologia badań pedagogicznych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodologia badań pedagogicznych
Kod modułu: PP-K-MBP
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot zapoznaje osoby studiujące z zasadami metodologii prowadzenia badań pedagogicznych w obrębie różnych paradygmatów badawczych. Wdraża je do profesjonalnego i uczciwego prowadzenia pracy badawczej oraz opracowywania procedury postępowania badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (ilościowej, jakościowej i mieszanej), a także do odpowiedniej prezentacji zebranych danych i poprawnej ich analizy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie metodologiczne, społeczno-kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych wraz z odpowiednia do nich strukturą procesu badawczego, rodzajami, typami badań, narzędziami badawczymi, metodami gromadzenia danych i ich krytycznej analizy w kontekście przyjętej strategii badań naukowych i rodzaju danych (K.W1; K.W2; K.W3); zna i rozumie rolę jakości i rzetelności badań naukowych (K.W5) oraz zasady opracowywania wyników badań naukowych i sposoby ich wykorzystania w praktyce społecznej, edukacyjnej z uwzględnieniem aspektu etycznego (K.W4; K.W6; K.W7) [PP-K-MBP_1]
PP_W_19 [4/5] PP_W_20 [3/5] PP_W_21 [2/5]
studentka/student potrafi zaprojektować proces badań oraz umiejętnie dobrać narzędzia badawcze oraz podejmuje próbę zgromadzenia danych adekwatnych do postawionego problemu badawczego w celu przeprowadzenia ich analizy (K.U1; K.U2; K.U3) [PP-K-MBP_2]
PP_U_18 [3/5] PP_U_19 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do rozpoznawania środowiska wychowawczego, do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań i przestrzegania reguł własności intelektualnej (K.K1; K.K2) [PP-K-MBP_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-K-MBP_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-K-MBP_1 PP-K-MBP_3
ćwiczenia [PP-K-MBP_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-K-MBP_1 PP-K-MBP_2 PP-K-MBP_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)