Edukacja międzykulturowa Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Edukacja międzykulturowa
Kod modułu: PP-C-EM
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się wokół idei edukacji międzykulturowej, a szerzej pedagogiki międzykulturowej, jej założeń, zadań i wyzwań w procesie kształtowania kompetencji międzykulturowych, przy uwzględnieniu zmienności i dynamiki wielokulturowego świata oraz kooperatywnego uczenia się jako edukacyjnej strategii, która umożliwia uczenie się z Innymi i od Innych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie cele, zadania edukacji międzykulturowej w zakresie wspierania rozwoju dzieci/uczniów ze środowiska zróżnicowanego pod względem kulturowym oraz z doświadczeniem migracyjnym, ich proces adaptacji w przedszkolu/szkole (C.W1), a także zasady organizowania środowiska wychowawczego i projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości tych dzieci/uczniów i realizacji i oceny programów, podręczników z zakresu edukacji międzykulturowej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym (C.W2; C.W3; C.W4) [PP-C-EM_1]
PP_W_06 [3/5] PP_W_07 [5/5] PP_W_13 [4/5]
studentka/student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki międzykulturowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań występujących w zróżnicowanych społecznie i kulturowo środowisku lokalnym, a także dobierać strategie edukacyjne, programy, wykorzystywać różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się oraz planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia (C.U2; C.U3; C.U4) [PP-C-EM_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [4/5] PP_U_12 [4/5]
osoby studiujące są gotowe do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia oraz porozumiewania się z przedstawicielami różnych środowisk (C.K3) [PP-C-EM_3]
PP_K_03 [3/5] PP_K_05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-EM_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-C-EM_1 PP-C-EM_2 PP-C-EM_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)