Etnopedagogika Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Etnopedagogika
Kod modułu: PP-C-E
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu analizę problematyki kultury w edukacji, zrozumienie metodologicznych problemów etnopedagogiki. Koncentruje się na przedmiocie etnopedagogiki , edukacji i enkulturacji w procesie wspierania rozwoju człowieka (dziecka/ucznia) i jego kultury oraz kształtowaniu myślenia o wychowaniu w kontekście kultury lokalnej, pogranicza kultur, kultury narodowej, obywatelskiej, europejskiej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka zna i rozumie edukację w kontekście wzajemnych powiązań kultury i człowieka, a także aparaturę pojęciową związaną z etnopedagogiką, jej przedmiot i odnosi tę wiedzę w zakresie wspierania rozwoju dziecka/ucznia o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach edukacyjnych oraz uwzględnianie założeń etnopedagogiki przy organizacji środowiska wychowawczego (C.W1; C.W2) [PP-C-E_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_04 [3/5] PP_W_07 [3/5] PP_W_13 [3/5]
student/studentka potrafi kształtować przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój, a także w sposób krytyczny oceniać, dobierać i modyfikować strategie działania edukacyjnego, sytuacje edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki , wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. (C.U1; C.U2) [PP-C-E_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_12 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów, w tym wobec kultury oraz do rozpoznawania specyfiki problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. w środowisku lokalnym, regionalnym (C.K2) [PP-C-E_3]
PP_K_02 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-C-E_fs_1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-C-E_1 PP-C-E_2 PP-C-E_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)