Koncepcje filozofii i etyki Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Koncepcje filozofii i etyki
Kod modułu: PP-A1-KFE
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wyjaśnienie, czym jest filozofia i etyka, przedstawienie osobom studiującym najważniejszych koncepcji antropologicznych i etycznych obecnych w myśleniu filozoficznym w kolejnych epokach oraz omówienie wybranych problemów ontologicznych i epistemologicznych, których rozumienie jest niezbędne dla kompetentnego uczestniczenia we współczesnym dyskursie nauk społecznych (np. spór o uniwersalia, problem psychofizyczny, spór o źródła poznania, prawda, absolutyzm i relatywizm, sceptycyzm, wiedza naukowa itp.), a także wyposażenie w umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów etycznych w oparciu o konstruktywną argumentację filozoficzną, etyczną. Realizowane treści modułu pozwolą na nabycie przez osoby studiujące wrażliwości niezbędnej do dostrzegania i rozumnego rozstrzygania problemów moralnych pojawiających się we współczesnych kontekstach nauk humanistycznych, społecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, zagadnienia wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, a także filozoficzne i aksjologiczne opisy współczesności (A1.W1) [PP-A1-KFE_1]
PP_W_01 [5/5]
studentka/student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z obszaru filozofii i etyki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące filozoficznych i etycznych aspektów różnych zagadnień pedagogicznych, formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (A1.U1; A1.U4) [PP-A1-KFE_2]
PP_U_06 [3/5] PP_U_18 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka (A1.K4) [PP-A1-KFE_3]
PP_K_01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A1-KFE_fs_1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A1-KFE_1
ćwiczenia [PP-A1-KFE_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A1-KFE_2 PP-A1-KFE_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)