Pedagogika twórczości Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika twórczości
Kod modułu: PP-C-PT
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wyposaża osoby studiujące w wiedzę, umiejętności i kompetencje dotyczące realizacji zajęć i zabaw twórczych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Moduł koncentruje się wokół problematyki twórczości we współczesnej humanistyce, rozwoju pedagogiki twórczości w Polsce, fazach rozwoju myślenia i działań twórczych dzieci i młodzieży, wybranych kierunkach badań nad twórczością w sztuce i edukacji oraz twórczym wymiarem metod i form organizacji działań edukacyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, klasyczne i współczesne teorie wychowania i rozwoju twórczego człowieka, podstawy twórczego uczenia się i nauczania twórczości lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; zna i rozumie istotę projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w obszarze rozwoju postaw twórczych i kreatywności uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań twórczych dzieci lub uczniów (C.W1) [PP-C-PT_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_14 [3/5] PP_W_16 [3/5]
studentka/student potrafi kształtować edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój oraz rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów. a także projektować i prowadzić działania pedagogiczne na rzecz twórczego rozwoju; potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; (C.U1) [PP-C-PT_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_07 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz inspirowania dzieci lub uczniów do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy, a także do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne (C.K1; C.K2) [PP-C-PT_3]
PP_K_01 [2/5] PP_K_02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-C-PT_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Ekspozycja [c01] 
zaliczenie PP-C-PT_1
ćwiczenia [PP-C-PT_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-C-PT_2 PP-C-PT_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)