Pedagogika rodziny Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika rodziny
Kod modułu: PP-C-PR
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany wokół problematyki rodziny, historycznych przemian jej modelu i czynników je warunkujących, sposobu funkcjonowania w rodzinie poszczególnych członków i ich ról, znaczenia rodziny dla społeczeństwa oraz współczesnych dla niej zagrożeń. Zainteresowany przemianami, jakim ulegają współczesne rodziny polskie i ich społeczno-kulturowym kontekstem oraz wsparciem rodziny i jej rolą w funkcjonowaniu jednostki - dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie modele funkcjonowania, specyfikę rodzinnego środowiska wychowawczego, jego udział w organizację optymalnych warunków edukacyjnych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej oraz potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem/uczniem informacji uzyskanych na jego temat od rodziców/opiekunów (C.W2; A.1.W2) [PP-C-PR_1]
PP_W_04 [5/5]
studentka/student potrafi analizować rodzinne sytuacje wychowawcze z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów, dążąc do tworzenia bezpiecznego, przyjaznego edukacyjnego środowiska rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój oraz do dostosowywania sposobów i treści nauczania do zasobów/deficytów rozwojowych, zainteresowań dzieci/uczniów (C.U1; C.U6) [PP-C-PR_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_07 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do rozpoznania środowiska rodzinnego oraz jego wpływu na funkcjonowanie dzieci/uczniów oraz do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami/opiekunami dziecka/ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3) [PP-C-PR_3]
PP_K_03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-C-PR_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-C-PR_1
ćwiczenia [PP-C-PR_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-C-PR_2 PP-C-PR_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)