Pedagogika społeczna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika społeczna
Kod modułu: PP-A1-PS
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany na tradycyjnych i nowych obszarach zainteresowania pedagogiki społecznej. Uwzględnia zagadnienia związane z problematyką środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych (mechanizmy sprzyjające i utrudniające konstruowanie środowiska wychowawczego) oraz z działaniami podejmowanymi na rzecz doskonalenia pracy środowiskowej, organizowaniem sił społecznych i rzeczowych elementów środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób potrzebujących pomocy oraz wsparcia.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie e miejsce pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej aparaturę pojęciową, przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie zjawiska społeczne, procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku człowieka, czynniki regulujące przemiany w funkcjonowaniu najważniejszych środowisk wychowawczych oraz rolę wychowania w procesach adaptacyjnych, twórczych człowieka w środowisku (A.1.W1; A.1.W2) [PP-A1-PS_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_04 [3/5]
studentka/student potrafi w odniesieniu do literatury przedmiotu samodzielnie formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne, analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego (A.1.U1; A.1.U2) [PP-A1-PS_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_03 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do doceniania znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz do podejmowania wyzwań zawodowych w środowisku społecznym (A.1.K1) [PP-A1-PS_3]
PP_K_05 [2/5] PP_K_06 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A1-PS_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-A1-PS_1 PP-A1-PS_2 PP-A1-PS_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)