Współczesne kierunki pedagogiczne Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Współczesne kierunki pedagogiczne
Kod modułu: PP-A1-WKP
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie osoby studiujące z podstawowymi kierunkami naukowymi w pedagogice w ujęciu porównawczym. Przybliżenie i poznanie wybranych kierunków pedagogiki na przełomie XIX, XX i XXI wieku służy wprowadzeniu przyszłych nauczycieli – wychowawców w problematykę wielości i różnorodności edukacyjnych poglądów, wizji i rozwiązań metodycznych w kontekście indywidualizacji pracy z wychowankiem (m. in. na przykładzie pedagogiki M. Montessori). Zakładane efekty uczenia się planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia i pracę własną studenta/studentki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie typy i rolę współczesnych nurtów pedagogicznych i ich funkcje w życiu społeczeństw, egzystencji jednostek (dobrostanu dziecka) oraz w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (A1.W1) [PP-A1_WKP_1]
PP_W_01 [4/5] PP_W_03 [4/5]
studentka/student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną merytorycznej argumentacji w trakcie prezentacji własnych sugestii oraz w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych (A1.U1) [PP-A1_WKP_2]
PP_U_01 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela, dbającego o dobre relacje między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia oraz włączającego ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjne (A1.K2) [PP-A1_WKP_3]
PP_K_03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A1-WKP_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-A1_WKP_1
ćwiczenia [PP-A1-WKP_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie PP-A1_WKP_2 PP-A1_WKP_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)