Developmental Psychology
Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: | Developmental Psychology |
---|---|
Module code: | PP-A3-PR |
Programme code: | W6-SMPP19.2024 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie studentki i studenta z problematyką rozwoju człowieka, z teoriami wyjaśniającymi rozwój człowieka w cyklu życia, z jego biologicznymi/środowiskowymi uwarunkowaniami i prawidłowościami rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej, duchowej i moralnej człowieka na każdym etapie rozwoju. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia (A.3.W2) [PP-A3-PR_1] |
PP_W_02 [4/5] |
studentka/student potrafi: obserwować sytuacje pedagogiczne, zachowania społeczne i ich uwarunkowania; skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia (A.3.U2; A.3.U3; A.3.U4; A.3.U5) [PP-A3-PR_2] |
PP_U_01 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do kierowania się szacunkiem dla człowieka będącego w różnym okresie swego rozwoju oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, korzystając ze współpracy z wszystkimi podmiotami procesu edukacyjnego ( A.3.K2) [PP-A3-PR_3] |
PP_K_01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PP-A3-PR_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Problem-based lecture [b01] Screen presentation [c07] |
exam |
PP-A3-PR_1 |
practical classes [PP-A3-PR_fs_2] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Screen presentation [c07] |
course work |
PP-A3-PR_2 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |