Psychologia ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologia ogólna
Kod modułu: PP-A3-PSO
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu przedstawienie głównych działów psychologii, jej paradygmatów badawczych, scharakteryzowanie jej przedmiotu zainteresowań, najważniejszych zagadnień i problemów badawczych podejmowanych w ramach poszczególnych działów psychologii oraz przestawienie teorii, koncepcji, założeń i istoty psychologii jako nauki. Zakładane efekty uczenia się planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi i pracy własnej studentki/studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego (A3.W1) oraz techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, a także mechanizmy kształtowania się postaw dzieci/uczniów (A3.W4), a także psychologiczne koncepcje człowieka (A3.W2) [PP-A3-PSO_1]
PP_W_04 [4/5] PP_W_17 [3/5]
studentka/student potrafi zanalizować opisy ludzkich zachowań, umieszczając je w szerszym kontekście i wskazując możliwe sposoby rozwiązania ewentualnych trudności; dokonuje krytycznej refleksji - ocenia realne szanse wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce i dostosowuje ją do indywidualnych potrzeb drugiej osoby (A3.U5) oraz korzystać z posiadanej wiedzy z zakresu porozumiewania się międzyludzkiego (A.3.U3) [PP-A3-PSO_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_15 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych oraz stymulowania poprawy jakości pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole (A.3.K1; A.3.K2) [PP-A3-PSO_3]
PP_K_08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A3-PSO_fs_1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A3-PSO_1
ćwiczenia [PP-A3-PSO_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Plakat/poster [c05] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-A3-PSO_2 PP-A3-PSO_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)