Pedagogika rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika rodziny
Kod modułu: W6-PE-KO-S1_PRO
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany wokół problematyki rodziny, historycznych przemian jej modelu i czynników je warunkujących, sposobu funkcjonowania w rodzinie poszczególnych członków i ich ról, znaczenia rodziny dla społeczeństwa oraz współczesnych dla niej zagrożeń. Zainteresowany przemianami, jakim ulegają współczesne rodziny polskie i ich społeczno-kulturowym kontekstem oraz wsparciem instytucjonalnym rodziny i jej rolą w funkcjonowaniu jednostki
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do budowania i podtrzymywania prawidłowych relacji i więzi w środowiskach społecznych; dostrzega konieczność odnoszenia zdobytej wiedzy do rozpoznawania rodzinnego środowiska wychowawczego i projektowania, podejmowania działań pedagogicznych w tym środowisku [PE-KO-S1 PRO​_K​_1]
K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki rodziny do analizowania problemów społecznych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w praktyce pedagogicznej oraz do diagnozowania, prognozowania oraz projektowania działań profilaktycznych opiekuńczych i terapeutycznych, uwzględniając możliwości i kierunki pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym [PE-KO-S1 PRO​_U​_1]
KN3_K03 [3/5]
student/studentka potrafi uzasadnić normy chroniące życie małżeńskie i rodzinne oraz sprzeciwić się naciskom skłaniającym do ich łamania [PE-KO-S1 PRO​_U​_2]
K_U07 [3/5]
student/studentka zna i rozumie miejsce pedagogiki rodziny w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; terminologię charakterystyczną dla pedagogiki rodziny [PE-KO-S1 PRO​_W​_1]
KN3_W03 [3/5]
student zna i rozumie funkcje rodziny oraz warunki wychowawcze i kształcące tworzone przez współczesną rodzinę, a także charakteryzuje uczestników różnych środowisk i instytucji społecznych, podejmujących działalność opiekuńczą, [PE-KO-S1 PRO​_W​_2]
KN3_W01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-KO-S1-PRO​_fs​ 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
zaliczenie PE-KO-S1 PRO​_K​_1 PE-KO-S1 PRO​_U​_1 PE-KO-S1 PRO​_U​_2 PE-KO-S1 PRO​_W​_1 PE-KO-S1 PRO​_W​_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)